دسته بندی :

آخرین مطالب سایت

اینستاگرام ما

ما را فالو کنید

برچسب فارسی نویس: بررسی مشخصه ها و کاربردهای آن

برچسب فارسی نویس

اگر بعد از خرید محصولات آرایشی و بهداشتی خارجی به بسته بندی آنها دقت کرده باشید، متوجه می شوید که توضیحات درج شده بر روی این محصولات به زبان کشوری است که در آن تولید شده اند. در برخی مواقع زبان دومی، مثل زبان انگلیسی هم اضافه می شود. ولی شخصی که نه زبان کشور مقصد را می داند و نه زبان انگلیسی را، چه باید بکند؟ واقعیت این است که با توجه به اهمیت توضیحات درج شده روی بسته بندی محصول مورد نظر، سازمان غذا و داروی کشور واردکنندگان را ملزم به درج برچسب فارسی نویس بر روی این محصولات کرده است.

برچسب فارسی نویس
برچسب فارسی نویس

برچسب فارسی نویس چیست

توضیحاتی که معمولا بر روی محصولات آرایشی و بهداشتی خارجی مشاهده می کنیم، اطلاعات مهمی هستند. مثلا اینکه چگونه از آن استفاده کنیم یا شرایط منع مصرف آن کدام هستند و یا چه زمان هایی باید این محصول را به کار برد و غیره. مصرف کننده فارسی زبان نیز مانند سایر مصرف کنندگان این محصولات در سرتاسر دنیا این حق را دارد که این اطلاعات را به دست آورده، مطالعه کرده و سپس در صورت مناسب بودن، محصول مورد نظر را خریداری نماید. همین امر دلیل اصلی به وجود آمدن ایده لیبل فارسی نویس و طراحی آن شده است. نکته مهمی که بد نیست به آن دقت داشته باشید آن است که این برچسب کاملا انحصاری بوده و شرکت وارد کننده کالا، مسئول اطلاعاتی است که بر روی آن درج می شود. به هر حال نباید از یاد برد که استفاده از این برچسب بر روی محصولاتی که از خارج از کشور وارد می شوند، کاملا اجباری می باشد.

بیشتر بخوانید
لیبل دیجی کالا

چند نکته درباره کاربرد برچسب فارسی نویس

یکی از نکاتی که بسیار اهمیت دارد درباره این نوع لیبل بدانید داشتن مجوز است. در واقع اگر محصولی به صورت قانونی وارد کشور شده باشد، از سوی سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت کشور ملزم به درج برچسب فارسی نویس است. در چنین حالتی باید حتما مجوز دریافت شده از سوی وزارت بهداشت نیز بر روی این برچسب درج شود.

اهمیت این نکته در آن است که اگر قصد خرید یکی از محصولات خارجی را داشته باشیم، باید مطمئن شویم که بر روی آن لیبل فارسی نویس درج شده است. اما به غیر از این لیبل، محصول مورد نظر حتما باید دارای مجوز بهداشتی باشد. در غیر این صورت بهتر است از مصرف آن خودداری کنید. در واقع محصولاتی که فاقد مجوز بهداشتی وزارت بهداشت باشند، تقلبی و فیک هستند و به صورت غیر قانونی وارد کشور شده اند.

دقت داشته باشید که محصولاتی که از طریق ماهواره، پیامک و یا شبکه های مختلف اجتماعی به مشتریان عرضه می شوند، به طور کلی فاقد برچسب فارسی نویس، لیبل اصالت و مجوز وزارت بهداشت هستند. توصیه ما آن است که از خرید و مصرف چنین محصولاتی خودداری نمایید.

برچسب های سازمان غذا و دارو
برچسب های سازمان غذا و دارو

مشخصه های کلی لیبل فارسی نویس

به طور کلی برچسب فارسی نویس یکی از انواع مختلف برچسب هایی است که توسط سازمان غذا و داروی کشور طراحی شده است. این برچسب در جهت حفظ سلامت و ایمنی مصرف کنندگان ایجاد شده و بنابراین دارای استانداردهایی است که رعایت آنها از سوی فروشندگان اجباری است.

بیشتر بخوانید
لیبل پلمپ و کاربردهای آن

یکی از اصلی ترین و مهم ترین مشخصه های این نوع لیبل، ساختار و شکل ظاهری آن است. اگر دقت کرده باشید برچسب های اصالت کالا دارای حاشیه زرد رنگ می باشند. این امر در حالی است که لیبل فارسی نویس به صورت یک برچسب سفید رنگ کاملا ساده و بدون هرگونه حواشی طراحی می شود. البته که نوشته های درج شده بر روی آن حتما باید به رنگ مشکی باشند.

مشخصه دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، نام تجاری کالا و نوع آن است که حتما باید بر روی برچسب فارسی نویس مورد نظر چاپ شده باشد. نام کشور تولید کننده محصول و نیز برند و کارخانه ای که آن را تولید کرده است نیز باید بر روی این برچسب وجود داشته باشد. توجه داشته باشید که این موارد همگی کاملا الزامی هستند و عدم وجود هر کدام آنها به معنای فیک بودن محصول است.

درج تاریخ مصرف محصول بر روی این برچسب نیز اهمیت فوق العاده ای دارد. در واقع با درج این تاریخ، مصرف کننده متوجه می شود که تا چه زمانی امکان مصرف این محصول برای وی وجود دارد. البته اگر این تاریخ مصرف از قبل بر قسمت دیگری از محصول، مثلا بر روی درب آن درج شده باشد، می توان از درج آن بر روی برچسب فارسی نویس گذشت.

بیشتر بخوانید
لیبل راهنما

نحوه مصرف محصول، موارد منع مصرف یا نکات ایمنی و احتیاطی مربوط به مصرف آن نیز از دیگر مواردی هستند که باید بر روی برچسب فارسی نویس درج شوند.

کدها و شناسه های مهم

همانطور که بر روی برچسب اصالت کالا می توان کدها و شناسه های مهمی را مشاهده کرد، بر روی لیبل فارسی نویس نیز کدهایی وجود دارند که بسیار مهم هستند. این کدها شامل سری ساخت محصول و شماره پروانه بهداشتی آن می شوند. این شماره پروانه بهداشتی در واقع همان مجوزی است که وزارت بهداشت برای این نوع محصولات صادر می کند. به این ترتیب می توان از سلامت و اصالت آنها مطمئن شد. دقت داشته باشد که عدم وجود چنین کدهایی بر روی محصولات وارداتی به معنای غیرقانونی و تقلبی بودن آنهاست. توصیه ما عدم مصرف چنین محصولاتی است.

کاربردهای لیبل فارسی نویس
کاربردهای لیبل فارسی نویس

کلام آخر

طی سال های اخیر بسیاری از وارد کنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی از سازمان غذا و داروی کشور درخواست ادغام دو برچسب بسیار مهم اصالت کالا و لیبل فارسی نویس را داشتند. در چنین حالتی، شرکت ها مجبور نبودند هزینه های سنگینی برای طراحی و چاپ دو نوع برچسب را متحمل شوند. ضمن اینکه فضای بسته بندی محصول نیز شلوغ و در هم نمی شود. در نتیجه مصرف کننده در یافتن برچسب مورد نظر خود گیج و سردرگم نخواهد شد. این امر در حال حاضر انجام گرفته است و برچسب جدیدی که شکل گرفته است، با نام برچسب اصالت تلفیقی شناخته می شود.

بیشتر بخوانید
برچسب اصالت تلفیقی

البته که لیبل راهنمای تغذیه محصول برای کالاهای خوراکی باید به صورت جداگانه چاپ و بر روی محصول درج شود. دقت داشته باشید که استفاده از این برچسب بر روی کالاهای خوراکی نیز کاملا اجباری می باشد.

منبع

    نظر شما چیست؟

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند*