دسته بندی :

آخرین مطالب سایت

اینستاگرام ما

ما را فالو کنید

برچسب اصالت تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟

استعلام لیبل اصالت کالا و روش های انجام آن

با توجه به افزایش ورود کالاهای تقلبی و قاچاق به بازار، سازمان غذا و داروی کشور اقدام به طراحی و تولید برچسب هایی کرد که حاوی اطلاعات مربوط به محصول هستند. این برچسب ها که با نام لیبل اصالت کالا شناخته می شوند، بر روی بسته بندی محصول درج می شوند و نشانه مجوزدار بودن آن هستند. اما متاسفانه سودجویان برای فروش محصولاتی که بدون مجوز هستند، دست به تولید و ارائه برچسب اصالت تقلبی زده اند. بنابراین شناخت و نحوه تشخیص این نوع برچسب ها نسبت به برچسب های اصل اهمیت ویژه ای دارد.

آیا به کار گرفتن برچسب اصالت تقلبی خطرناک است؟

واقعیت این است که استفاده از برچسب اصالت کالا اهمیت و تاثیر فوق العاده ای در کاهش قاچاق و کنترل بازار دارد. به این ترتیب محصولات بی کیفیت و تقلبی امکان حضور در بازار را پیدا نمی کنند. این امر موجب افزایش درآمد تولید کنندگان داخلی شده و باعث پیشرفت آنها در کسب و کارشان می گردد. همانطور که بر عملکرد و پیشبرد اهداف واردکنندگان کالاهای قانونی نیز اثر گذاشته و موجب حفظ و افزایش سرمایه ایشان می شود.

برچسب اصالت تقلبی

با این حال بسیاری از افراد سودجو با طراحی و تولید برچسب اصالت تقلبی موجب کاهش این اثرات می شوند. توجه داشته باشید که به خاطر پایین تر بودن قیمت محصولات تقلبی و فیک در برابر کالاهای اصل، میزان تمایل شهروندان برای خرید این نوع کالاها افزایش پیدا می کند. در واقع افراد با مشاهده این نوع برچسب ها بر روی محصولات تقلبی که ارزان قیمت هم هستند، گمان کرده کالای مورد نظر کیفیت مناسب را داشته و دارای مجوزهای قانونی است. در چنین حالتی بدون بررسی اصالت این برچسب ها، محصول مورد نظر را خریداری کرده و به این ترتیب ناآگاهانه موجب رونق محصولات بی کیفیت و تقلبی می شوند.

بیشتر بخوانید
برچسب اصالت کالا : ویژگی ها و روش استعلام

چگونه می توان برچسب اصالت تقلبی را تشخیص داد؟

واقعیت این است که از نظر ظاهری برچسب اصالت تقلبی به گونه ای طراحی شده است که کاملا شبیه لیبل های اصل باشد. به این معنا که یک کاغذ سفید رنگ با حاشیه های زرد طراحی شده است که بر روی آن همه مشخصه های یک برچسب اصالت کالای اصل وجود دارند.

نکته مهم اینجاست که هیچ کدام از کدهای درج شده بر روی این نوع برچسب معتبر نیستند. ضمن اینکه بارکد دو بعدی درج شده بر روی آن نیز از اعتباری برخوردار نیست و اطلاعات صحیح درون آن ذخیره نشده است. اما به هر حال تشخیص یک برچسب اصالت تقلبی از روی ظاهر آن اصلا کار راحتی نیست و حتی می توان گفت کار غیرممکنی است. دلیل این امر هم طراحی ماهرانه و هوشمندانه این نوع برچسب هاست.

برای اینکه بتوان برچسب اصالت واقعی را از برچسب اصالت تقلبی تشخیص داد، فقط می توان از یک روش پیش رفت. این روش نیز در واقع همان استعلام برچسب اصالت است.

برچسب اصالت تقلبی

نحوه انجام استعلام لیبل اصالت

برای اینکه بتوان استعلام برچسب اصالت یک کالا را گرفت، می توان به شیوه های مختلفی عمل کرد. اول از همه می توان به سایت TTAC وارد شده و اطلاعات درخواست شده را در قسمت مناسب درج کرد. آنگاه مشخصات کالای مورد نظر را مشاهده کرده و از سلامت آن مطمئن شد. اگر لیبل درج شده بر روی محصول مورد  نظر از نوع برچسب اصالت تقلبی باشد، اطلاعات موجود بر روی آن با اطلاعات موجود  در این سایت مغایرت خواهد داشت. ضمن اینکه ممکن است چنین اطلاعاتی در سایت وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید
لیبل اصالت مکمل های دارویی، غذایی و ورزشی

به غیر از سایت TTAC، می توان به نرم افزار این سامانه که متعلق به سازمان غذا و داروی کشور است نیز مراجعه کرد. این نرم افزار به راحتی بر روی گوشی های تلفن همراه نصب می شود.

یکی دیگر از روش های استعلام برچسب اصالت کالا، ارسال شماره IRC یا شناسه اصالت کالا برای سامانه پیامکی سازمان غذا و داروست. این شماره بر روی برچسب اصالت درج شده است. همچنین به همراه این سامانه پیامکی، یک شماره تلفن گویا نیز بر روی این برچسب درج می شود که آن نیز به سازمان غذا و دارو تعلق دارد. برای کسب اطلاعات مورد نظر و اطمینان از سلامت کالا و عدم تقلبی بودن برچسب اصالت کالا، می توان شناسه 16 رقمی اصالت کالا را در تماس با این شماره اعلام کرد. توجه داشته باشید که این شناسه بسیار مهم، زیر لایه اسکرچی قرار دارد که بر روی برچسب اصالت درج می شود.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشت این است که احتمالا شماره تلفن گویا و نیز سامانه پیامکی که معمولا بر روی برچسب اصالت تقلبی درج می شوند، متفاوت از شماره های صحیح هستند. این کار به خاطر آن است که تولیدکننده و یا توزیع کننده محصول بتواند اطلاعات غلطی را در مورد محصول به مخاطب ارائه کند. بنابراین بسیار مهم است که بدانید شماره سامانه پیامکی سازمان غذا و دارو که بر روی برچسب اصالت درج می شود، شماره 20008822 می باشد. شماره تلفن گویا نیز شماره 0216185 است.

بیشتر بخوانید
راهنمای انتخاب بهترین شرکت های سفارش لیبل اصالت کالا

دقت داشته باشید که اگر شماره دیگری بر روی برچسب مورد نظر درج شده بود، به معنای آن است که محصول فیک بوده و برچسب اصالت تقلبی بر روی آن درج شده است.

برچسب اصالت تقلبی

استفاده از بارکد خوان

یکی از ساده ترین روش ها برای شناسایی برچسب اصالت تقلبی، استفاده از دستگاه ها یا نرم افزارهای بارکد خوان است. دستگاه های بارکد خوان معمولا دستگاه های قدرتمندی هستند که به سیستم های کامپیوتری متصل می شوند. این دستگاه ها می توانند با تاباندن نور قرمز بر روی یک بارکد به راحتی اطلاعات مورد نظر آن را بررسی و بر روی سیستم نمایش دهند.

اما در حال حاضر متداول ترین روش، استفاده از نرم افزارهای بارکد خوان است. این نرم افزارها به راحتی بر روی گوشی های تلفن هوشمند، چه از نوع اندروید و چه از نوع IOS، نصب می شوند. عملکرد آنها فوق العاده قدرتمند بوده و می توانند بلافاصله پس از اسکن بارکد به وسیله دوربین گوشی تلفن همراه، اطلاعات مربوط به آن را دریافت و ارائه کنند. توجه داشته باشید که این نوع بارکد خوان ها معمولا به گونه ای طراحی می شوند که قدرت و توانایی اسکن و بررسی انواع مختلف بارکد را داشته باشند.

    نظر شما چیست؟

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند*