دسته بندی :

آخرین مطالب سایت

اینستاگرام ما

ما را فالو کنید

استعلام بارکد کالا چیست و چه کاربردی دارد؟

استعلام بارکد کالا

به صورت معمول بر روی کالاهای مختلف، چه از نوع داخلی باشند و چه از نوع خارجی، علائمی درج می شوند که با عنوان بارکد از آنها یاد می کنند. این بارکدها نشان دهنده کیفیت محصول و اصل یا تقلبی بودن آن می باشند. با انجام استعلام بارکد کالا می توان اطلاعات زیادی را به دست آورد که مهم ترین آنها محل تولید و برندی است که کالای مورد نظر را تولید کرده است.

اهمیت بارکد

اهمیت بارکد در چیست؟

به طور کلی بارکدها عبارتند از نوعی روش رمزگذاری بسیار دقیق که برای هر کالا کاملا منحصر به فرد و اختصاصی می باشد. بارکدها چه به صورت خطی و تک بعدی باشند و چه به صورت دو بعدی، این توانایی را دارند که اطلاعات مهمی درباره کالای مورد نظر را درون خود حفظ و نگهداری کنند. بنابراین خریدار در هنگام خرید کالایی که گمان می کند کالای اورجینال است، می تواند با استعلام بارکد کالا، قبل از خرید کالا اطلاعات اساسی مورد نظر را به دست آورده و از اصل بودن کالا مطمئن شود.

نکته مهم در مورد بارکدها و استعلام آنها این است که به طور معمول استعلام آنها کار سخت و پیچیده ای نیست. بنابراین فقط کافی است اطلاعات لازم را در این زمینه داشته باشیم و بدانیم که چگونه می توان استعلام بارکد کالا را انجام داد. معنای این سخن آن است که هیچ کدام از افرادی که به عنوان خریدار کالایی اقدام می کنند، نیاز به آموزش های خاص در این زمینه ندارند. بلکه فقط باید بدانند چگونه می توانند این نوع استعلام را انجام دهند.

بیشتر بخوانید
همه چیز درباره استعلام بارکد وزارت بهداشت

انواع شیوه های انجام استعلام بارکد کالا

یکی از کارهایی افراد می توانند برای انجام استعلام بارکد کالا انجام دهند، استفاده از دستگاه های بارکد خوان است. این دستگاه ها بارکد درج شده بر روی کالای مورد نظر را بررسی کرده و اطلاعات مربوط به آنها را بر روی سیستمی نمایش می دهند که به آن وصل هستند.

یکی دیگر از این روش ها آن است که به سامانه استعلام بارکد کالا یا همان TTAC مراجعه کرده و داده های مربوط به بارکد کالا را وارد کنید. سپس اطلاعات مورد نظر در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

شاید بتوان گفت آسان ترین و ساده ترین روش استفاده از نرم افزارهایی است که برای این کار طراحی شده اند. دقت داشته باشید که این نوع نرم افزارها نیز اکثرا با نام بارکد خوان شناخته می شوند. برای استفاده از این نرم افزارها، کافی است یکی از آنها را بر روی گوشی تلفن همراه خود نصب کنید. سپس با استفاده از دوربین تلفن هوشمند خود، تصویر بارکد درج شده بر روی کالا را برای نرم افزار ارسال کنید. نرم افزار بارکد خوان بلافاصله به بررسی اطلاعات بارکد پرداخته و آنها را به شما ارائه خواهد کرد.

شیوه های انجام استعلام بارکد کالا

آیا شیوه استعلام بارکد کالاهای خارجی با ایرانی متفاوت است؟

واقعیت این است که فرقی نمی کند کالای مورد نظر شما تولید داخل و ایرانی است یا کالای وارداتی و خارجی. اگر کالا اصل و اورجینال باشد، اطلاعات بارکد آن ثبت شده است. بنابراین می توان به وسیله نرم افزارهای مربوط به این کار، استعلام بارکد کالا را دریافت کنید.

بیشتر بخوانید
بارکد شبنم و اهداف اصلی آن

توجه داشته باشید که انجام فرایند استعلام و اطمینان از اصالت کالا اهمیت فوق العاده ای دارد. مخصوصا اگر کالای مورد نظر شما، کالای خارجی باشد، بهتر است حتما با استفاده از نرم افزارهای سنجش اصالت محصول و استعلام بارکد کالا از این موضوع مطمئن شوید. این امر به خاطر آن است که معمولا کالاهای خارجی با توجه به وضعیت فعلی بازار قیمت های بسیار گرانی دارند. مخصوصا این نوع کالاها اگر از نوع کالاهای سلامت و بهداشت و یا مواد غذایی باشند، بسیار مهم است که حتما از اورجینال و سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

نکته مهم آن است که بارکدهای تقلبی، بسیار شبیه به بارکدهای واقعی طراحی و بر روی کالاهای تقلبی درج می شوند. بنابراین همیشه باید با استفاده از روش های مختلف، از جمله نرم افزارهای بارکد خوان، اعتبار و اصالت کالا را بررسی کرد.

نکات مثبت در مورد گرفتن استعلام

نکته مهمی که بد نیست به آن توجه داشته باشید، مزایا و در واقع نقاط قوتی است که با انجام استعلام بارکد کالا نصیب خریدار می شود. البته واردکننده، تولیدکننده و یا شرکت ها و افرادی که توزیع کالاهای مورد نظر را نیز بر عهده دارند، در این مزایا شریک خواهند بود. انجام هرگونه استعلام در زمینه اصالت کالا و اورجینال بودن آن، موجب می شود که مسئله قاچاق کالا روند کندتری پیدا کند. در واقع کالاهایی که به صورت قاچاق تولید و وارد می شوند، بارکد ندارند. بنابراین بارکدی که بر روی کالا درج شده است، تقلبی بوده و به انجام استعلام بارکد کالا این امر به راحتی مشخص می شود.

بیشتر بخوانید
استعلام بارکد با استفاده از بارکد خوان

گرفتن استعلام شامل نقاط قوتی است که بیشتر از همه به نفع خریدار می باشد. کالایی که خریداری برای آن هزینه کرده و آن را می خرد، کالایی اصل و اورجینال خواهد بود که بنا به استانداردهای موجود تولید شده است. همچنین از گارانتی و ضمانت برخوردار است و اگر در زمره محصولات مربوط به حوزه تغذیه و سلامت و بهداشت باشد، خطری جان و سلامتی خریدار و استفاده کنندگان از محصول مورد نظر را تهدید نخواهد کرد.

اصالت کالا و اورجینال بودن آن

سخن آخر

توصیه ما این است که همیشه و در هر حال با گرفتن استعلام بارکد کالای مورد نظر خود از اصالت و سلامت آن مطمئن شوید. از طرف دیگر از آنجا که برخی از وارد کنندگان و توزیع کنندگان کالاهای قاچاق، بارکدهای تقلبی بر روی محصولات تقلبی خود درج می کنند، در صورت مشاهده کالای تقلبی حتما سازمان های مسئول را مطلع سازید. این کار باعث می شود که بررسی های لازم انجام گرفته و از پخش و توزیع بیشتر کالای تقلبی در بازار جلوگیری شود.

یادتان باشد که شما، به عنوان خریدار، همیشه سهم مهمی در جلوگیری از توزیع کالاهای قاچاق و ترویج خرید کالاهای اصل دارید. کافی است بدانید که چگونه می توانید استعلام بارکد کالا را انجام دهید و البته هرگز این کار را به تعویق نیندازید. همیشه برنامه های مناسب و معتبر را در گوشی تلفن هوشمند خود داشته باشید و در هنگام خرید کالا، استعلام بارکد آن را انجام دهید.

بیشتر بخوانید
برچسب بارکد و انواع آن + کاربرد انواع لیبل بارکد

    نظر شما چیست؟

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند*