دسته بندی :

آخرین مطالب سایت

اینستاگرام ما

ما را فالو کنید

تشخیص کشور سازنده از روی بارکد

تشخیص کشور سازنده از روی بارکد

بارکد GTIN توسط سازمان بین المللی GS1 صادر می شود. این بارکد روی محصولات مختلف درج می شود. در این مقاله توضیحات کامل جهت تشخیص کشور سازنده از روی بارکد GTIN ارائه شده است.

اهمیت و چگونگی تشخیص کشور سازنده از روی بارکد

ببخشید آقا! «ساخت کجاست؟» بسیاری از افراد هنگام خرید کالاهای خارجی این سوال را از فروشنده می پرسند. شناخت و تشخیص کشور سازنده یکی از مباحث مهم در مورد کالاهای وارداتی است. این موضوع از این لحاظ اهمیت دارد که برندهای معروف جایگاه ویژه و شناخته شده ای در بین مشتریان دارند. از این رو از طریق پاسخ این سوال می خواهند از اصالت و کیفیت محصول مطمئن شوند. یکی از راه های تشخیص کشور سازنده از روی بارکد محصول صورت می پذیرد. در این مقاله ضمن توصیف اهمیت این موضوع، بارکد GTIN و مرجع صادر کننده آن معرفی خواهد شد. همچنین پیش کد مهم ترین کشورها با توجه به این بارکد، فهرست خواهد شد. این فهرست جامع برای تشخیص کشور سازنده، راهنمای خوبی خواهد بود.

تشخیص کشور سازنده از روی بارکد
بارکد محصول

چرا تشخیص کشور سازنده محصول اهمیت دارد؟

هنگام خرید، فرد تلاش می کند با مقدار پولی که در اختیار دارد، بهترین و مرغوب ترین کالا را خریداری نماید. چه اتفاقی می افتد اگر با نام و قیمت یک محصول با کیفیت، محصولی تقلبی و بی کیفیت را خرید نماید؟ قطعا هیچ کس چنین پیشامدی را نمی پسندد. اما واقعیت این است که روزانه هزاران کالای فیک با اسم اصل فروخته می شود. این اتفاق برای محصولات خارجی و وارداتی شایع تر است.

شرکت های بزرگ و برندهای معروف داخلی و خارجی، سعی دارند با ارائه محصولات مرغوب و توجه به نیازهای مشتریان، اعتماد آنان را جلب نمایند. برای این منظور تلاش زیادی کرده و راه درازی پیموده اند. در این میان افراد و شرکت های متقلب و سودجو، با سوء استفاده از برندهای معروف، کالای نامرغوب خود را به فروش رسانده و سود کلانی نصیب خود می کنند. این موضوع نه تنها به سلامتی و اقتصاد مردم آسیب وارد می کند، بلکه باعث بی اعتمادی نیز می شود.

بیشتر بخوانید
بارکد شبنم و اهداف اصلی آن

محصولات فیک قطعا شباهت ظاهری بسیار زیادی با محصول اصلی و مرغوب دارند، طوری که تشخیص تفاوت بین آنها برای عموم مردم امکان پذیر نیست. خریداران اغلب با نگاه به ظاهر محصول، اعتماد کرده و هزینه های سنگین برای خرید محصول فاقد کیفیت پرداخت می کنند. سیاست گذاران در سراسر دنیا برای این مساله چاره جویی کرده و سیستم های جهانی و ملی بارکد را طراحی و عرضه کرده اند.

در هنگام خرید کالای خارجی بسیار مهم است که نسبت به شرکت و کشور سازنده محصول اطلاعات موثق داشته باشیم. این اطلاعات در تشخیص محصول اصلی به ما کمک خواهد کرد. یکی از روش های مطمئن تشخیص کشور سازنده از روی بارکد محصول است. با این روش می توانید محصول فیک را تشخیص داده و با اطمینان خرید نمایید.

بارکد محصول چیست؟

بارکد یا رمزینه عبارت است از: الگوهایی نامنظم از اعداد یا خطوط موازی پهن و باریک که حالت رمز گونه داشته و فقط توسط دستگاه ها و نرم افزارهای مرتبط خوانده و شناسایی می شود. کارکرد اصلی بارکد این است که در شناسایی محصول نقش اساسی دارد. بارکدها انواع مختلفی داشته و توسط سازمان های مختلف صادر می شود. برخی ملی و برخی بین المللی هستند. هر کدام از بارکدها منحصر به فرد بوده و حاوی اطلاعات مهمی در مورد محصول مربوطه هستند. یکی از بارکدهای رایج بین المللی GTIN است. در ادامه در مورد این بارکد و نقش آن در تشخیص کشور سازنده از روی بارکد، صحبت خواهیم کرد.

بارکد GTIN چیست؟

GTIN مخفف عبارت Global Trade Item Number است. این بارکد بین المللی توسط سازمان غیرانتفاعی GS1 صادر می شود. این سازمان جهانی در زمینه استقرار استانداردها و ارائه راهکارهایی جهت شناسایی کالا، در سال 1973 تاسیس شده است. GS1 به عنوان زبان جهانی مشترک بین مشاغل و کسب و کارها (The Global Language of Business) عمل می کند.

شرکت های تولید محصول در سراسر دنیا، برای کدگذاری محصولات خود در این سازمان ثبت نام کرده و مدارک مورد نیاز، اطلاعات شرکت و محصولات خود را ارائه می دهند. اختصاص بارکد GTIN بر اساس کشور سازنده محصول، کلاس کد، کد عضویت و سریال محصول، به صورت منحصر به فرد انجام می شود. از آن جایی که این بارکد بین المللی است، در تمام دنیا قابل شناسایی و رمزگشایی است. استعلام این بارکد از طریق سایت https://gepir.gs1.org/ و همچنین با استفاده از اپلیکیشن ها و دستگاه های بارکد خوان امکان پذیر است.

بیشتر بخوانید
برچسب بارکد و انواع آن + کاربرد انواع لیبل بارکد

در حال حاضر بیش از 115 کشور دنیا در این سازمان عضو هستند. تعداد شرکت های عضو GS1 بیش از 32 هزار شرکت در سراسر دنیا است و تعداد بارکدهای GTIN صادر شده توسط این سازمان از مرز یک میلیون و سیصد هزار عدد گذشته است. این سازمان برای دسترسی بهتر در کشورهای مختلف از جمله ایران نمایندگی رسمی داشته و از طریق این نمایندگان امور مربوط به صدور بارکد GTIN را انجام می دهد. مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران، تنها مرجع رسمی برای ارائه خدمات سازمان جهانی GS1 در ایران است. برای دریافت و استعلام بارکد GTIN می توانید به سایت این مرکز به آدرس https://gs1-ir.org/، مراجعه نمایید.

درج بارکد GTIN روی محصول چه اهمیتی دارد؟

همان طور که بارها مشاهده کرده اید، بارکد GTIN روی محصولات مختلف درج می شود و حاوی اطلاعاتی خاصی در مورد محصول است. با این نماد رمز گذاری شده، می توانید به این اطلاعات و همچنین کشور سازنده محصول دست یابید. از این رو بررسی بارکد محصول، روشی مطمئن برای تشخیص اصالت و کیفیت محصول است.

تشخیص کشور سازنده از روی بارکد
سایت GS1 برای شناسایی بارکد GTIN روی محصول

سه رقم اول سمت چپ بارکد GTIN، کد اختصاصی هر کشور را نشان می دهد. این کدها یک قرارداد بین المللی بوده و در تمام دنیا شناخته شده هستند. ممکن است این بارکد را به صورت میله های باریک و پهن به رنگ سیاه و سفید، دیده باشید. به این شکل، بارکد میله ای گفته می شود. بررسی دقیق بارکد GTIN، جهت تشخیص کشور سازنده از روی بارکد، اهمیت دارد.

فهرست کدهای سه رقمی کشورهای مختلف برای تشخیص کشور سازنده از روی بارکد

تشخیص کشور سازنده از روی بارکد برای طیف وسیعی از کالاها اهمیت دارد. لوازم آرایشی، محصولات دارویی، تجهیزات پزشکی، قطعات خودرو، لوازم خانگی، ابزار و ماشین آلات سبک و سنگین از جمله محصولاتی هستند که اطلاع از کشور سازنده برای خریدار آنها اهمیت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید
استعلام بارکد با استفاده از بارکد خوان
تشخیص کشور سازنده از روی بارکد
تشخیص کشور سازنده از روی بارکد

در ادامه مقاله پیش شماره بارکد GTIN برای مهم ترین کشورهای واردکننده محصول به ایران، به ترتیب شماره در قالب 5 جدول فهرست می شود. اطلاعات جامع این جداول، راهنمای خوبی در تشخیص کشور سازنده از روی بارکد GTIN خواهد بود.

بارکد GTIN کشورها
بارکد GTIN کشورها از 019 تا 480
بارکد GTIN کشورها
بارکد GTIN کشورها از 481 تا 601
بارکد GTIN کشورها
بارکد GTIN کشورها از 603 تا 740
بارکد GTIN کشورها
بارکد GTIN کشورها از 741 تا 860
بارکد GTIN کشورها
بارکد GTIN کشورها از 865 تا 999

در این جداول کد مهم ترین کشورهایی که محصولات آنها در بازار ایران توزیع می شود، ارائه شده است. این کدها را با دقت نظر در ابتدای بارکد GTIN، خواهید دید. توجه داشته باشید ­­­گاهی ممکن است کالای مورد نظر، به سفارش تولیدکننده اصلی، در کشور دیگری ساخته یا مونتاژ شده باشد. به عنوان مثال محصولات برخی برندهای معروف آمریکا و اروپا در چین یا کشورهای آسیای شرقی تولید می شود.

لازم به ذکر است تمام محصولاتی که در ایران و تحت لیسانس برندهای معتبر تولید و ساخته می شوند، با کد کشور ایران، بارکد GTIN خود را دریافت می کنند. همان طور که گفته شد هر شرکت برای دریافت این بارکد باید در سازمان GS1 ثبت نام نموده و مدارک و اطلاعات لازم را ارائه دهد.

نحوه تشخیص اصالت محصول از روی بارکد

همان طور که می دانید تشخیص محصول اصلی از فیک، برای همه اهمیت دارد. برای این منظور می توان از بارکد GTIN کمک گرفت. برای تشخیص کشور سازنده و اصالت محصول از روی این بارکد، روش های مختلفی وجود دارد. راحت ترین روش استفاده از اپلیکیشن ها و نرم افزارهای بارکد خوان مخصوص تلفن همراه است. به خاطر داشته باشید که حتما این ابزارهای دیجیتال را از سایت های معتبر مانند google play دریافت و دانلود نمایید. در غیر این صورت ممکن است قادر به شناسایی درست محصول نباشید.

روش دیگر برای اسکن بارکد جهت تشخیص کشور سازنده از روی بارکد محصول، استفاده از دستگاه های بارکد خوان است. این دستگاه ها در اندازه ها و اشکال مختلف تولید شده و به نرم افزارهایی مجهز هستند که می تواند بارکدها را اسکن و شناسایی نماید.

بیشتر بخوانید
همه چیز درباره استعلام بارکد وزارت بهداشت
تشخیص کشور سازنده از روی بارکد
استفاده از دستگاه بارکد خوان برای شناسایی محصول

بعد از اسکن بارکد GTIN با تلفن همراه یا دستگاه بارکد خوان، به اطلاعات شناسنامه ای محصول دست خواهید یافت. در نتیجه اسکن، نام و مشخصات کامل محصول، کشور و نام تولیدکننده آن نمایش داده می شود. در صورت عدم نمایش این نتایج، می توان نتیجه گرفت که شرکت تولیدکننده در سازمان جهانی GS1 ثبت نام نکرده است.

جلوگیری از قاچاق کالا از طریق بارکدها

همان طور که می دانید بارکد GTIN همانند سایر بارکدها و شناسه های روی محصول، برای هر واحد منحصر به فرد است. یکی از کارکردهای مهم بارکدها این است از قاچاق کالا جلوگیری می کند. علاوه بر بارکد GTIN که از طریق سازمان بین المللی GS1 صادر می شود، بارکدهای دیگری همچون شناسه اصالت و شناسه رهگیری روی محصول و برچسب های آن وجود دارد. این دو شناسه در ایران برای محصولات سلامت محور از طریق سازمان غذا و دارو و برای قطعات خودرو، لوازم خانگی، گوشی های هوشمند و سایر محصولات دارای لیبل اصالت، از طریق نهادهای معتبر مربوطه صادر می گردد. بنابراین محصولی که دارای چنین بارکدهایی است از فیلترهای قانونی عبور کرده و مجوزهای لازم را دریافت کرده است. بنابراین می توان با استعلام این بارکدها و شناسایی محصول، به کیفیت و اصالت آن اطمینان کرد.

بر این اساس کالاهای قاچاق که به صورت غیرقانونی وارد کشور می شوند، همچنین کالاهای بی کیفیت که مجوزها و استانداردهای لازم را ندارند، نمی توانند لیبل اصالت کالا دریافت نمایند. از این رو این لیبل، اگر استعلام و شناسایی شود، می تواند به خریدار در تشخیص کالای اصلی از فیک، کمک کند.

سوالات متداول در مورد تشخیص کشور سازنده از روی بارکد

کد GTIN چیست؟

GTIN بارکد بین المللی است که توسط سازمان غیرانتفاعی GS1 صادر می شود. این سازمان جهانی در زمینه استقرار استانداردها، ارائه راهکارهایی جهت شناسایی کالا و ایجاد زبان جهانی مشترک بین مشاغل و کسب و کارها عمل می کند. اختصاص کد GTIN بر اساس کشور سازنده محصول، کلاس کد، کد عضویت و سریال محصول، به صورت منحصر به فرد انجام می شود.

بیشتر بخوانید
روش های تشخیص اصالت کالا با بارکد

تشخیص کشور سازنده از روی بارکد چگونه انجام می شود؟

سه رقم اول سمت چپ بارکد GTIN، کد اختصاصی هر کشور را نشان می دهد. این کدها یک قرارداد بین المللی بوده و در تمام دنیا شناخته شده هستند. جداول ارائه شده در این مقاله می تواند در تشخیص کشور سازنده از روی بارکد به شما کمک کند.

چگونه می توان محصول را با استفاده از بارکد GTIN شناسایی کرد؟

ابتدا باید با استفاده از نرم افزارها و دستگاه های بارکد خوان بارکد GTIN را اسکن نمود. اطلاعات بدست آمده، شناسنامه محصول را نشان می دهد. اگر نتیجه اسکن اطلاعات محصول را نشان نداد به این معناست که شرکت تولیدکننده در GS1 ثبت نام نکرده است.

چگونه می توان نرم افزارهای بارکد خوان را نصب کرد؟

نرم افزارها و اپلیکیشن های بارکد خوان را می توان را از سایت های معتبر مانند google play دریافت نمود. به خاطر داشته باشید که منابع غیر معتبر برای دانلود این نرم افزارها مورد تایید نیستند. زیرا ممکن است نتیجه اسکن اشتباه بوده و شما را در مورد مشخصات محصول و تشخیص کشور سازنده از روی بارکد گمراه کند.

شرکت ها چگونه می توانند برای محصولات خود بارکد GTIN دریافت نمایند؟

شرکت های تولید محصول در سراسر دنیا، برای دریافت بارکد GTIN محصولات خود، باید در سازمان بین المللی GS1 ثبت نام کرده و مدارک و اطلاعات مورد نیاز را ارائه دهند.

شرکت های ایرانی از چه طریق بارکد GTIN برای محصولات خود دریافت می کنند؟

مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران، تنها مرجع رسمی برای ارائه خدمات سازمان جهانی GS1 در ایران است. شرکت های مختلف تولیدی برای دریافت بارکد GTIN می توانند به سایت این مرکز به آدرس https://gs1-ir.org/، مراجعه نمایند.


منابع:

تشخیص کشور سازنده از روی بارکد

تشخیص کشور سازنده از روی بارکد

تشخیص کشور سازنده محصول از روی بارکد

    نظر شما چیست؟

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند*