دسته بندی :

آخرین مطالب سایت

اینستاگرام ما

ما را فالو کنید

همه چیز درباره استعلام بارکد وزارت بهداشت

QR CODE خوان آنلاین

یکی از دغدغه های اصلی جامعه امروز، سلامت و اصالت محصولات حوزه سلامت، پزشکی، آرایشی، بهداشتی و تغذیه است. به همین دلیل مسئولیت بسیار بزرگی بر عهده وزارت بهداشت و سایر سازمان هایی است که در این زمینه فعالیت می کنند. اما فقط آنها مسئول نیستند. خریداران این نوع محصولات نیز مسئولیت مهمی بر عهده دارند. ایشان باید در هنگام خرید و قبل از مصرف محصولات دارویی و مکمل ها، انواع تجهیزات پزشکی و آرایشی و بهداشتی از اصالت محصول مطمئن شوند. این کار با انجام استعلام بارکد وزارت بهداشت و بررسی برچسب اصالت ممکن می باشد.

بارکد وزارت بهداشت چیست؟

چند سالی است که همه محصولات دارویی، بهداشتی، سلامت و انواع تجهیزات پزشکی برای تایید اصالت و سلامت خود باید برچسبی داشته باشند. این برچسب تحت عنوان برچسب اصالت وزارت بهداشت شناخته می شود. این برچسب که ساختار هدفمند و ظاهر کاملا مشخصی دارد، به خریداران کمک می کند تا از سلامت محصول مورد نظر خود مطمئن شوند. در واقع تا چند سال پیش فقط محصولاتی نیازمند این برچسب بودند که از خارج وارد کشور می شدند. این کار به خاطر آن بود که این نوع محصولات در صورت ورود قاچاق و غیرقانونی امکان توزیع در بازار را نداشته باشند.

اما متاسفانه چند سالی است که با توجه به قیمت این نوع محصولات و عدم دقت خریداران، محصولات بهداشتی و دارویی متعددی به صورت غیرقانونی در کشور تولید شده و وارد بازار می شوند. به همین دلیل وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اعلام کردند که همه محصولات سلامت محور، چه تولید داخل باشند و چه محصولات وارداتی، باید حتما این برچسب را داشته باشند.

بیشتر بخوانید
برچسب بارکد و انواع آن + کاربرد انواع لیبل بارکد

بر روی این برچسب، بارکد وزارت بهداشت، تاریخ انقضای محصول، کد رهگیری یا همان UID، GTN یا شماره تجاری محصول و LOT یا سری ساخت محصول درج شده است. همچنین قسمتی تحت عنوان قسمت اسکرچ در پایین برچسب اصالت قرار دارد که زیر آن کد 16 رقمی اصالت محصول درج شده است.

استعلام بارکد وزارت بهداشت

چگونه استعلام بارکد وزارت بهداشت را بگیریم؟

راه های متعددی وجود دارند که خریداران می توانند از طریق آنها برای گرفتن استعلام بارکد وزارت بهداشت اقدام کنند. ساده ترین آنها استفاده از سه روشی است که بر روی برچسب اصالت وزارت بهداشت درج شده اند. در واقع این برچسب یک چهارگوش زرد رنگ است. قسمت داخلی آن سفید رنگ بوده و بارکد دو بعدی و سایر اطلاعات مربوط به محصول نیز به رنگ مشکی حک شده اند. در قسمت پایین این برچسب، سه روش اصلی گرفتن استعلام بارکد وزارت بهداشت درج شده است.

اولین این روش ها مراجعه به سایت www.ttac.ir است. این سایت برای آن راه اندازی شده است که بتوان با وارد کردن کد 16 رقمی درج شده بر روی برچسب اصالت، از اصل بودن محصول مطمئن شد. روش دوم تماس با شماره تلفن 0216185 است. روش سوم نیز ارسال پیامک برای سامانه پیامکی 20008822 می باشد. در این دو روش نیز باید کد 16 رقمی درج شده بر روی محصول را ارسال کرد.

بیشتر بخوانید
استعلام بارکد کالا چیست و چه کاربردی دارد؟

روش آخر که روش راحتی می باشد استفاده از نرم افزارهای بارکد خوانی است که معمولا به راحتی می توان آنها را بر روی دستگاه های گوشی تلفن همراه نصب کرد. این نرم افزارها با تاباندن نور قرمز بر روی بارکد درج شده بر روی محصول، به خریداران در گرفتن استعلام بارکد وزارت بهداشت کمک می کنند.

یک نکته بسیار مهم

نکته بسیار مهمی که باید در هنگام دریافت استعلام بارکد وزارت بهداشت در نظر داشت، اطلاعات به دست آمده از طریق سایت، تماس تلفنی، سامانه پیامکی و یا نرم افزارهای بارکد خوان است. در واقع صرف دریافت این اطلاعات به معنای آن نیست که محصول مورد نظر مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان دارو و غذا بوده و غیرتقلبی می باشد. بلکه خریداران باید اطلاعاتی را که به دست می آورند با اطلاعات درج شده بر روی محصول به صورت کامل تطابق داده و مطمئن شوند هیچ نوع تفاوتی میان آنها وجود ندارد. تنها در چنین صورتی است که می توان گفت محصول مورد نظر کیفیت و سلامت مورد نظر را داشته و می توان با خیال راحت آن را مصرف کرد.

اما در صورت مشاهده هرگونه عدم تطابق و وجود هرگونه تفاوت میان این اطلاعات، نه تنها نباید محصول را مصرف کرد، بلکه باید فورا سازمان های مربوطه را در جریان گذاشت. این کار موجب می شود که مسئله مورد بررسی کامل قرار گیرد. محصولات مشابه که تقلبی هستند از بازار جمع شده و مانع توزیع بیشتر آنها شوند. ضمن اینکه افراد متخلف را یافته و با ایشان برخورد خواهند کرد.

بیشتر بخوانید
تشخیص کشور سازنده از روی بارکد

استعلام بارکد وزارت بهداشت

سخن آخر ردباره نحوه استعلام بارکد وزارت بهداشت

بسیار مهم است که بدانید محصولاتی موفق به دریافت برچسب اصالت نمی شوند که در مراحل مختلف تهیه و تولید آنها قوانین و شرایط خاصی رعایت نشده است. در نتیجه در هنگام گرفتن استعلام بارکد وزارت بهداشت، نامعتبر حساب می شوند. در واقع با انجام بررسی های مختلف و کنترل کیفیت محصول نظر است که مجوز این برچسب به آن داده می شود. به این ترتیب مصرف کنندگان می توانند از سلامت و کیفیت آن مطمئن باشند.

دقت داشته باشید که همه داروها، مکمل ها، انواع تجهیزات پزشکی و محصولات آرایشی و بهداشتی باید دارای این برچسب اصالت باشند. چون مصرف آنها ارتباط مستقیم با سلامت و زندگی فرد مصرف کننده دارد. بنابراین داشتن این برچسب اهمیت فوق العاده ای پیدا می کند. متاسفانه برخی افراد مخصوصا در مورد محصولات بهداشتی و آرایشی به این موضوع دقت نمی کنند و با استفاده از کالاهای قاچاق و تقلبی که معمولا قیمت های ارزان تری نسبت به محصولات اورجینال دارند، سلامت خود را به خطر می اندازند.

یادتان باشد که این محصولات می توانند آسیب های کاملا جدی و غیر قابل جبرانی به وجود آورند. بنابراین حتما قبل از مصرف هر محصول، حتما با گرفتن استعلام بارکد وزارت بهداشت از اصل بودن آن مطمئن شوید. در صورتی که محصول مورد نظر شما فاقد برچسب اصالت وزارت بهداشت بود، هرگز آن را خریداری و مصرف نکنید. فروشندگانی که محصولات آرایشی و بهداشتی و پزشکی و دارویی را ارائه می کنند، همگی با این قوانین آشنایی دارند. در صورتی که متوجه شدید فروشنده ای محصولی را تحت عنوان محصول اصل و اورجینال ارائه می کند که دارای برچسب اصالت و بارکد وزارت بهداشت نیست، حتما موضوع را به سازمان های مربوطه اطلاع دهید.

بیشتر بخوانید
روش های تشخیص اصالت کالا با بارکد

    نظر شما چیست؟

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند*