دسته بندی :

آخرین مطالب سایت

اینستاگرام ما

ما را فالو کنید

روش های تشخیص اصالت کالا با بارکد

انواع بارکدها و نحوه تشخیص اصالت کالا با بارکد

یکی از روش هایی که این روزها بسیار رواج پیدا کرده است، تشخیص دادن اصالت کالا با بارکد است. این شیوه به خصوص در میان نسل جوان طرفداران زیادی پیدا کرده و به همین خاطر روش بسیار مهمی محسوب می شود. در واقع چون تشخیص دادن اورجینال بودن کالا و اصالت آن امری ضروری و لازم است، هر روشی که بتوان به وسیله آن افراد را برای بررسی اصالت کالا تشویق کرد، اهمیت فوق العاده ای پیدا خواهد کرد.

چرا بررسی و تشخیص اصالت کالا اهمیت دارد

واقعیت این است که طی سال های اخیر به دلایل مختلفی، مانند سودآور بودن بازار برخی از کالاها و یا عدم ثبات قیمت، افراد سودجو اقدام به ورود غیرقانونی و قاچاق کالاهای مختلف کرده اند. همچنین برخی افراد نیز دست به تولید کالاهای فیک و تقلبی زده اند. این امر تا جایی که فقط مربوط به هزینه و پولی باشد که برای خرید کالا پرداخت می شود، شاید اشکال چندانی نداشته باشد. اما وقتی که پای سلامت و زندگی انسان ها به میان می آید، اهمیت این موضوع بالا رفته و باید به آن رسیدگی کرد.

یکی از ساده ترین روش ها برای بررسی اورجینال بودن هر محصولی، بررسی اصالت کالا با بارکد است. این امر به خاطر آن است که همه محصولات داخلی و خارجی، در صورتی که اصل باشند، دارای بارکدی هستند که دربرگیرنده اطلاعات آنهاست. این بارکد یا به صورت مستقیم بر روی محصول و یا بسته بندی آن حک می شود و یا اینکه بر روی لیبل اصالت کالا درج خواهد شد. به هر حال محصولات اصل دارای بارکدی هستند که با توجه به استفاده روزافزون از نرم افزارهای بارکد خوان می توان آن را بررسی کرده و از طریق آن به اورجینال یا تقلبی بودن محصول مورد نظر پی برد.

بیشتر بخوانید
استعلام بارکد با استفاده از بارکد خوان

انواع بارکدها و نحوه تشخیص اصالت کالا از روی بارکد

انواع بارکد

برای تشخیص اصالت کالا با بارکد، باید با انواع بارکدها آشنایی داشته باشیم. واقعیت این است که بارکدها انواع مختلفی دارند. ظاهر برخی از آنها بسیار ساده بوده و متشکل از چند خط سیاه و سفید در سایزهای متفاوت هستند. برخی دیگر پیچیده تر بوده و ظاهری چند بعدی و شطرنجی دارند. به هر حال در هر نوعی که باشند اطلاعات مربوط به محصول مورد نظر را درون خود دارند که می توان از طریق آنها اصالت کالا را تشخیص داد.

ساده ترین نوع بارکد موجود، بارکدی است که به آن بارکد میله ای یا بارکد تک بعدی می گویند. این نوع بارکد شامل خطوط سیاهی است که با فاصله های مختلف، ارتفاع یکسان و پهنای متفاوت در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. معمولا در قسمت زیرین این بارکد اعدادی درج شده اند. البته ممکن است این اعداد در بالای بارکد درج شده باشند. در هر صورت این اعداد نشان دهنده اطلاعاتی درباره محصول مورد نظر هستند. مثلا سه رقم اول از سمت راست، نشان دهنده کشوری هستند که محصول در آن تولید شده است. چهار عدد بعدی نشان دهنده کد شرکتی است که محصول را تولید می کند. پنج رقم نیز نشان دهنده کد اختصاصی محصول مورد نظر هستند و عدد آخر نیز کد کنترل محصول است. البته باید توجه داشته باشید که این نوع بارکد معمولا اطلاعات زیادی در خود ذخیره نمی کند.

بیشتر بخوانید
بارکد شبنم و اهداف اصلی آن

اگر تصمیم داشته باشید به بررسی اصالت کالا با بارکد بپردازید، جذاب ترین نوع بارکدهای موجود، بارکدهای دو بعدی یا QR Code ها هستند. این نوع بارکدها معمولا یا به صورت مربع دیده می شوند یا مستطیل. در قسمت داخلی آنها نیز اشکال شطرنجی شکل به رنگ های سفید و سفید قابل مشاهده هستند.

بارکدهای QR Code این روزها طرفداران بسیاری پیدا کرده اند. از طرف دیگر، چون بارکدهای دو بعدی اطلاعات زیادی در خود حفظ می کنند، بسیاری از شرکت ها از این نوع بارکد برای شناسایی و تشخیص اصالت کالاهای استفاده می کنند. به همین دلیل است که تشخیص اصالت کالا با بارکدهای دو بعدی و QR Code رواج زیادی پیدا کرده است.

چگونگی تشخیص اصالت کالا با بارکد

برای اینکه بتوانید اصالت کالا با بارکد را تشخیص دهید، ساده ترین روش نصب کردن نرم افزارهای مخصوص این کار بر روی گوشی های تلفن هوشمند می باشد. این نرم افزارها با نام نرم افزارهای بارکد خوان شناخته می شوند. با توجه به محبوبیت و به کار گرفتن روزافزون انواع بارکدها بر روی محصولات مختلف، نرم افزارهای بارکد خوان نیز طراحی شدند تا افراد بتوانند در کمترین زمان ممکن و در سریع ترین حالت، عملیات تشخیص اصالت کالا با بارکد را انجام دهند.

این نرم افزارها از دوربین گوشی تلفن همراه استفاده می کنند. به این ترتیب که با استفاده از دوربین، بارکد مورد نظر را اسکن کرده و اطلاعات آن را بررسی می کنند. بعد از به دست آوردن اطلاعات، فرد می تواند به راحتی از اصل بودن یا تقلبی بودن کالا مطلع شود.

بیشتر بخوانید
تشخیص کشور سازنده از روی بارکد

نکته مهم آن است که اگر قصد تشخیص اصالت کالا با بارکد را داشته باشید، می توانید از دستگاه های بارکد خوان هم استفاده کنید. این دستگاه ها، سیستم های پیشرفته ای هستند که به یک سیستم کامپیوتری وصل می شوند. بارکد خوان با تاباندن نور قرمز بر روی بارکد مورد نظر اطلاعات درون آن را به دست آورده و به سیستمی که به آن وصل شده است، منتقل می کند. به این ترتیب می توان اصالت کالا با بارکد را تایید کرد.

انواع بارکدها و نحوه تشخیص اصالت کالا به کمک بارکد

جمع بندی

دقت داشته باشید ممکن است کالاهایی که به صورت تقلبی و فیک به بازار عرضه می شوند، دارای یکی از انواع مدل های بارکد باشند. بنابراین بررسی اصالت کالا با بارکد به وسیله دستگاه ها یا نرم افزارهای بارکد خوان امری کاملا ضروری است. ضمن اینکه باید حتما پس از به دست آوردن اطلاعات مورد نظر آنها را با اطلاعات موجود بر روی محصول یا بسته بندی آن تطبیق داده و از یکسان بودن آنها مطمئن شد.

توصیه ما این است که هرگز محصولاتی که بر روی آنها برچسب اصالت کالا و یا بارکد حاوی اطلاعات وجود ندارد را خریداری نکنید. همچنین اگر بارکد به هر صورت دچار نقص و اشکال بود، از خرید آن خودداری کنید. حتما اطلاعات به دست آورده را بررسی کرده و از سلامت کالا مطمئن شوید. کالاهای تقلبی می توانند موجب آسیب رساندن به سلامتی و زندگی فرد مصرف کننده شوند.

بیشتر بخوانید
برچسب بارکد و انواع آن + کاربرد انواع لیبل بارکد

    نظر شما چیست؟

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند*