دسته بندی :

آخرین مطالب سایت

اینستاگرام ما

ما را فالو کنید

برچسب اصالت وزارت بهداشت

برچسب اصالت وزارت بهداشت

یکی از روش هایی که امروزه برای تشخیص اورجینال بودن محصولات مختلف به کار می رود، استفاده از برچسب اصالت وزارت بهداشت است. این برچسب در هنگام خرید محصولات پزشکی، آرایشی و بهداشتی، و انواع داروها می تواند کمک موثری برای مصرف کننده باشد. این امر به خصوص وقتی اهمیت پیدا می کند که فرد مصرف کننده شناخت کافی از این نوع محصولات نداشته باشد و در نتیجه نتواند اصل یا فیک بودن آنها را تشخیص دهد.

اهمیت برچسب اصالت وزارت بهداشت

واقعیت این است که احتمالا موقع خرید محصولات و کالاهای مختلف زیاد اهمیتی برای اصل یا فیک بودن آنها قائل نباشید. همین که کالای مورد نظر به اندازه کافی باکیفیت باشد که بتواند نیازهای شما را برآورده سازد کافی است. اما در مورد کالاهایی که به نوعی به سلامت و زندگی انسان و یا حتی زیبایی ظاهری وی مربوط هستند، این موضوع فرق می کند. در واقع اورجینال بودن این نوع کالاها اهمیت فوق العاده زیادی پیدا می کند.

طی سال های اخیر محصولاتی که با سلامتی انسان در ارتباط بوده و اصطلاحا به آنها محصولات سلامت محور گفته می شوند، ملزم به دریافت برچسب اصالت وزارت بهداشت شده اند. این امر به خاطر آن است که وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در ابتدا کیفیت و سلامت محصول مورد نظر را تایید کرده و سپس آن محصول در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.

بیشتر بخوانید
برچسب اصالت کالا : ویژگی ها و روش استعلام

مشخصه ها و ویژگی های برچسب اصالت وزارت بهداشت

برچسب اصالت وزارت بهداشت به گونه ای طراحی شده است که ساختاری کاملا استاندارد و یکسان داشته باشد. در واقع حتی با تغییر اندازه و سایز برچسب ها نیز این ساختار تغییر چندانی پیدا نخواهد کرد. رنگ آن با حاشیه زرد رنگی که اطراف یک کاغذ سفید رنگ قرار گرفته است، مشخص می شود. نوشته های نقش بسته بر روی این برچسب نیز به رنگ سیاه هستند.

بر روی لیبل اصالت وزارت بهداشت، اطلاعات مهمی درج شده اند که اکثر به شکل کد و شناسه می باشند. این کدها معمولا با اعداد و ارقام نشان داده شده اند. شناسه هایی که بر روی این برچسب درج می شوند همگی اطلاعات خاصی از محصول را در اختیار مصرف کننده می گذارند. برای مثال کد GTIN نشان دهنده شماره تجاری محصول مورد نظر است. در حالی که کد LOT که با نام بچ نامبر هم شناخته می شود، سری ساخت آن را نشان می دهد.

دو کد بسیار مهم دیگری که بر روی برچسب اصالت وزارت بهداشت نقش بسته اند، کد های UID و IRC هستند. کد UID در واقع همان شناسه رهگیری کالاست که 20 رقمی بوده معمولا زیر GTN قرار می گیرد. کد IRC با نام شناسه اصالت محصول نیز شناخته می شود و معمولا در پایین ترین قسمت برچسب و زیر یک لایه اسکرچ درج شده است. دقت داشته باشید که فقط مصرف کننده اجازه دارد این لایه اسکرچ را خراشیده و شناسه اصالت محصول را که زیر آن قرار دارد، مشاهده کند. این شناسه از 16 عدد شکل گرفته است و نشان دهنده اطلاعاتی درباره تولیدکننده یا واردکننده محصول و نوع بسته بندی آن می باشد.

بیشتر بخوانید
برچسب اصالت کالا سازمان غذا و دارو و اهمیت آن

نکته مهم در مورد این دو کد مهم آن است که هر دو آنها به صورت کاملا اختصاصی و منحصر به فرد تولید شده و به محصول مورد نظر تعلق می گیرند. بنابراین هرگز نمی توان یک شناسه اصالت ثابت و مشخص را روی دو محصول مشاهده کرد. به همین دلیل است که از این دو کد برای استعلام برچسب اصالت و سلامت محصول استفاده می کنند.

ویژگی های برچسب اصالت کالا سازمان غذا و دارو
ویژگی های برچسب اصالت کالا سازمان غذا و دارو

دیگر ویژگی ها

بر روی برچسب اصالت وزارت بهداشت یک بارکد دو بعدی نیز وجود دارد که اهمیت فوق العاده ای دارد. این بارکد نه تنها نگه دارنده اطلاعاتی درباره محصول مورد نظر است، بلکه می توان با بررسی ظاهر آن از اصالت محصول و برچسب درج شده بر روی آن مطمئن شد. برخی از افراد سودجو برای فروش محصولات خود، برچسب هایی را به صورت غیر قانونی و بدون مجوز تهیه و بر روی این محصولات درج می کنند. در چنین مواقعی مصرف کنندگان باید با بررسی ظاهری بارکد مطمئن شوند که بارکد به هیچ عنوان مخدوش نشده باشد و دستگاه ها یا نرم افزارهای بارکد خوان توانایی خواندن و اسکن کردن آن را داشته باشند. در غیر این صورت محصول فیک و تقلبی محسوب می شود و باید از خرید و مصرف آن خودداری کرد.

علاوه بر اینها، بر روی برچسب اصالت وزارت بهداشت دو شماره و یک آدرس اینترنتی درج شده است. این شماره ها و آدرس متعلق به سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت بوده و مصرف کنندگان از طریق آنها می توانند استعلام برچسب اصالت مورد نظر خود را دریافت کنند. یکی از این شماره ها متعلق به سامانه پیامکی سازمان غذا و دارو و دیگری متعلق به تلفن گویای این سازمان است.

بیشتر بخوانید
برچسب اصالت سازمان غذا و دارو و نحوه دریافت آن
استعلام برچسب اصالت وزارت بهداشت
استعلام برچسب اصالت وزارت بهداشت

روش های استعلام لیبل وزارت بهداشت

به طور کلی روش های استعلام برچسب اصالت وزارت بهداشت، روش های ساده ای هستند. به این ترتیب همه افراد جامعه، از هر قشر و با هر میزان تحصیلات، در صورت آشنایی با این نوع لیبل ها و اهمیت آنها می توانند این استعلام را انجام دهند. کافی است فرد مصرف کننده با خراشیدن لایه اسکرچ به شناسه اصالت محصول دست پیدا کند. سپس می تواند به راحتی با تماس با تلفن گویای سازمان غذا و داروی کشور، این شناسه را اعلام و استعلام محصول را دریافت کند.

در روشی دیگر، فرد می تواند همین شناسه اصالت محصول را از طریق شماره سامانه پیامکی این سازمان ارسال کرده و اطلاعات مهم مربوط به محصول را به دست آورد. سومین روش هم مراجعه به سایت TTAC و وارد کردن شناسه مورد نظر می باشد.

توجه داشته باشید که اگر به دستگاه های بارکد خوان دسترسی داشته باشید، انجام استعلام محصول نیز بسیار سریع و راحت خواهد بود. ضمن اینکه این روزها علاقه افراد مختلف جامعه، به خصوص جوانان، به استفاده از نرم افزارهای بارکد خوان افزایش پیدا کرده است. بنابراین می توان از این نرم افزارها نیز برای اسکن و مطالعه اطلاعات موجود در بارکد دو بعدی استفاده کرد که بر روی برچسب اصالت وزارت بهداشت درج شده است.

بیشتر بخوانید
پیش کد یا Prefix چیست و چه کاربردی دارد؟

    نظر شما چیست؟

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند*