دسته بندی :

آخرین مطالب سایت

اینستاگرام ما

ما را فالو کنید

لیبل اصالت برنج | تشخیص و خرید برنج با کیفیت و سالم

لیبل اصالت برنج

برنج یکی از مواد غذایی اصلی ما ایرانیان محسوب می شود که بهداشت و سلامت آن بسیار اهمیت دارد. لیبل اصالت برنج برای همین مهم طراحی شده است.

معرفی لیبل اصالت برنج و کاربردهای آن

سلامت غذا و مواد خوراکی، به سلامت جامعه کمک کرده و باعث کاهش هزینه های جانبی می شود. یکی از مهم ترین مسائل زیربنایی در هر کشور، تامین مواد غذایی سالم و کافی برای همه افراد جامعه و همچنین جلوگیری از توزیع مواد غذایی ناسالم و غیربهداشتی است. برنج به عنوان یکی از مواد غذایی اصلی ما ایرانیان است. استفاده از برنج از گذشته در میان اقوام ایرانی رواج داشته و به عنوان غذای اعیاد، مجالس و جشن ها شناخته می شود.

این خوراکی خوش طعم و خوش عطر، قسمت مهمی از سبد خانوار را به خود اختصاص می دهد. امروزه پخت برنج به صورت چند بار در هفته، تقریبا در اکثر خانواده های ایرانی، مرسوم است. با توجه به اهمیت و گسترش آن در خوراک ایرانیان، سلامت، بهداشت و ایمنی آن بسیار پر اهمیت است. در این مقاله در مورد لیبل اصالت برنج، به عنوان ابزاری برای تضمین سلامت و بهداشت برنج در ایران، صحبت خواهد شد.

برچسب اصالت برنج
معرفی لیبل اصالت برنج

اهمیت لیبل اصالت برنج

برنج یکی از اصلی ترین مواد غذایی در ایران بوده و جزء لاینفک وعده های غذایی روزمره، جشن ها و مهمانی هاست. نکته مهم در مورد برنج این است که کیفیت آن در پخت و شکل ظاهری غذا بسیار اهمیت دارد. بنابراین کیفیت برنج به خصوص برای مهمانی ها بسیار مهم است. حتی ماهرترین آشپزها حاضر نیستند با یک برنج بی کیفیت ریسک کنند. بسیاری از افراد سودجو، از اهمیت برنج در بین خانواده های ایرانی سوء استفاده کرده و با عرضه محصولات تقلبی و نامرغوب، به سلامت و اقتصاد مردم صدمه می زنند.

بیشتر بخوانید
برچسب اصالت کالا سازمان غذا و دارو و اهمیت آن

انواع مختلف برنج در بازار ایران وجود دارد. برنج های وارداتی مانند برنج تایلندی، هندی و پاکستانی و برنج های داخلی مناطق مختلف ایران مانند برنج شمال، برنج کلات، برنج خوزستان و سایر انواع برنج که هر کدام شکل و طعم خاص خود را دارند. بسیاری از افراد برنج را با نام و برند آن می شناسند، مانند برنج طارم، برنج هاشمی، دم سیاه و غیره. برنج شمال یکی از مرغوب ترین انواع برنج در ایران و حتی جهان است. به دلیل مرغوبیت بالا، از قیمت بالاتری نسبت به سایر انواع برنج، برخوردار است. این موضوع باب سوء استفاده را برای بسیاری از سودجویان و سوداگران باز کرده است.

لیبل اصالت برنج
انواع برنج در بازار ایران با کیفیت ها و قیمت های مختلف

برنج معمولا در کیسه های سربسته عرضه می شود، از طرف دیگر تا زمانی که پخت نشود، کیفیت آن برای اکثر مردم قابل تشخیص نیست. بنابراین ابزارهای جانبی برای تشخیص اصالت و کیفیت آن ضروری است. لیبل اصالت برنج چنین نقشی ایفا می کند. در ادامه در مورد مزایای این لیبل و موارد کاربرد آن صحبت خواهیم کرد.

تشخیص اصالت و مرغوبیت

همان طور که گفته شد انواع متنوعی از برنج با قیمت ها و کیفیت های مختلف در بازار وجود دارد. تشخیص اصالت و کیفیت آنها معمولا کار ساده ای نیست. از طرف دیگر سودجویی و عرضه جنس تقلبی در این بازار بسیار رواج دارد. بنابراین وجود ابزارهای جانبی و کمکی برای تشخیص اصالت و کیفیت آن بسیار ضرورت دارد.

بیشتر بخوانید
اصالت کالا و روش های تشخیص آن

سازمان نظارت بر غذا و دارو، کنترل سلامت و بهداشت محصولات غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی را بر عهده دارد. این سازمان لیبل اصالت را به عنوان ابزاری برای نظارت و کنترل بهتر محصولات سلامت محور طراحی و عرضه کرده است. از آن جایی که برنج یکی از اصلی ترین مواد غذایی ایرانیان است، استفاده از این لیبل برای برنج هم بسیار ضرورت دارد.

از دیگر مزایای لیبل اصالت از جمله لیبل اصالت برنج این است که از ورود جنس قاچاق به داخل کشور، ممانعت می کند. جلوگیری از قاچاق از چند جنبه اهمیت دارد. اول اینکه افراد سودجو نمی توانند بدون پرداخت عوارض گمرک، اجناس خود را وارد کشور کنند. دوم اینکه این افراد نمی توانند اجناس تقلبی، ناسالم و غیربهداشتی را وارد کرده و به اسم برنج مرغوب به فروش رسانند. حتما شما هم با این مساله برخورد کرده اید که یک برنج بی کیفیت وارداتی، با نام برنج ایرانی مرغوب به فروش رسیده است. این مساله هم به سلامت خانواده و جامعه آسیب می رساند و هم باعث ضرر و زیان اقتصادی برای آنان می گردد. سوم اینکه قاچاق کالا باعث می شود کشاورزان و تولیدکنندگان برنج ایرانی، در رقابت با محصولات بی کیفیت، دچار خسران گردند. زیرا توزیع چنین محصولاتی در بازار، آشفتگی قیمت و عدم اطمینان مصرف کنندگان را موجب می شود. بنابراین قاچاق کالا به سلامت، اقتصاد و چرخه تولید ملی آسیب جدی وارد می کند.

بیشتر بخوانید
شناسه اصالت؛ نحوه تولید، استعلام و کاربردهای آن
لیبل اصالت برنج
لیبل اصالت کالا برای تمام محصولات غذایی از جمله برنج

موارد کاربرد لیبل اصالت برنج

با توجه به مزایایی که در قسمت قبل عنوان شد، استفاده از لیبل اصالت برنج هم به نفع مردم، هم به نفع تولیدکنندگان و واردکنندگان و هم به نفع سلامت و اقتصاد جامعه است. از طرف دیگر نظارت و کنترل بر بازار را تسهیل و تسریع می کند. بنابراین تمام تولیدکنندگان و واردکنندگان برنج ملزم به استفاده از برچسب اصالت برنج هستند. برای دریافت لیبل اصالت، متقاضی باید ابتدا در سازمان های مربوطه ثبت نام نموده، مجوز و کد مختص خود را دریافت نماید. سپس برای سفارش چاپ لیبل اصالت، به شرکت های دارای مجوز فعالیت در این زمینه، اقدام نماید. لازم به ذکر است این شرکت ها می توانند مراحل ثبت نام و دریافت مجوز و کد را برای متقاضی لیبل اصالت برنج انجام دهند. در این صورت تولیدکنندگان و واردکنندگان برنج می توانند با سرعت بیشتری لیبل مورد نیاز خود را دریافت نمایند.

نظارت مردمی از طریق لیبل اصالت

همان طور که گفته شد وظیفه نظارت و کنترل مواد غذایی و محصولات سلامت محور بر عهده سازمان غذا و دارو است. اما با وجود لیبل اصالت برنج، عموم مردم می توانند در این امر مداخله داشته و به سلامت و بهداشت جامعه کمک کنند. هنگام خرید یک محصول سلامت محور، لازم است در مورد لیبل اصالت آن کنکاش کنیم. صرفا وجود لیبل نشانه سلامت، بهداشت و اصالت محصول نیست. زیرا برخی لیبل هایی که روی محصولات چسبانده می شود تقلبی هستند. بنابراین لازم است کدهای روی این لیبل رهگیری و شناسایی شود. این رهگیری از طریق سامانه پیامکی سازمان غذا و دارو، سایت این سازمان به آدرس https://ttac.ir/Inquiry و تلفن گویا، به راحتی امکان پذیر است. همچنین می توانید از اپلیکیشن تشخیص اصالت که توسط این سازمان عرضه شده، استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید
برچسب اصالت و سلامت + کاربردهای آن

با رهگیری این کدها می توانید از سلامت، بهداشت و اصالت محصول مطمئن شده و با خیال آسوده محصولات مورد نیاز خود را خریداری نمایید.

منابع:

https://salamatdarou.com

لیبل اصالت

همه چیز درباره لیبل اصالت برنج

    نظر شما چیست؟

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند*