دسته بندی :

آخرین مطالب سایت

اینستاگرام ما

ما را فالو کنید

برچسب اصالت کالا سازمان غذا و دارو و اهمیت آن

برچسب اصالت کالا سازمان غذا و دارو

برچسب اصالت کالا سازمان غذا و دارو عبارت از برچسبی سفید رنگ با حاشیه های زرد است که بر روی محصولات سلامت محور درج می شود. این برچسب حاوی اطلاعات مهمی است که می توان از طریق آن اصالت دارو را رهگیری کرد.

اهمیت برچسب اصالت کالا سازمان غذا و دارو در چیست؟

در واقع برچسب اصالت کالا سازمان غذا و دارو با هدف کمتر کردن نگرانی های مصرف کنندگان در زمینه تشخیص کالاهای اورجینال از کالاهای تقلبی و فیک طراحی شده است. امروزه محصولاتی که با سلامتی و جان انسان ها سروکار دارند، دارای تنوع زیادی شده اند. برخی از این محصولات در داخل کشور تولید می شوند و برخی دیگر در زمره محصولات وارداتی قرار می گیرند. متاسفانه با وجود ورود برخی از کالاها به صورت قاچاق و غیرقانونی و نیز تولید برخی از محصولات به صورت غیراستاندارد و بدون کسب مجوزهای لازم، به نظر می رسد که کنترل بر بازار سلامت اهمیت فوق العاده ای پیدا کرده است.

طراحی، چاپ و درج لیبل اصالت کالا بر روی محصولاتی که از سوی سازمان غذا و دارو مجوز توزیع در بازار را پیدا کرده اند، می تواند به روند کنترل بازار کمک کند. در واقع با استفاده از این برچسب ها به راحتی می توان کالاهای اصل را از کالاهای تقلبی و قاچاق تشخیص داده، از توزیع بیشتر این نوع محصولات در بازار جلوگیری به عمل آورد. این امر نیز موجب کاهش قاچاق و توزیع محصولات غیر استاندارد خواهد شد.

بیشتر بخوانید
برچسب اصالت تلفیقی

بر اساس همین دلایل است که همه محصولات سلامت محور ملزم به داشتن برچسب اصالت کالا سازمان غذا و دارو هستند. این محصولات شامل انواع خوراکی، لوازم آرایشی، محصولات بهداشتی، انواع داروها، مکمل های دارویی و نیز تجهیزات پزشکی می شوند.

ویژگی های برچسب اصالت کالا سازمان غذا و دارو

برچسب اصالت کالا سازمان غذا و دارو عبارت از یک لیبل سفید رنگ است. حاشیه این لیبل زرد رنگ بوده و بر روی آن یک بارکد دو بعدی، چند کد، یک لایه اسکرچ، دو شماره تماس و پیامک و یک آدرس اینترنتی مشاهده می شود.

شماره های تماس و پیامک و نیز آدرس اینترنتی متعلق به سازمان غذا و دارو هستند. مصرف کنندگان محصول می توانند به وسیله این شماره ها و آدرس اصالت و سلامت محصول مورد نظر خود را بررسی کنند. بارکد دو بعدی نیز که بر روی این برچسب نقش بسته است، حاوی اطلاعات اصلی و مهم مربوط به محصول می باشد. مصرف کنندگان می توانند با استفاده از دستگاه ها و یا اپلیکیشن های بارکد خوان این بارکد را اسکن و بررسی کنند.

کدهای درج شده بر روی برچسب اصالت کالا سازمان غذا و دارو نیز هر کدام دارای اهمیت خاص خود هستند. یکی از آنها شناسه GTIN یا شناسه تجاری کالاست. این شناسه یک کد 14 رقمی است و البته گاهی با حروف اختصاری GTN نشان داده می شود. کدی که در زیر GTIN قرار می گیرد، یک کد 20 رقمی است که به آن شناسه رهگیری گفته می شود. این شناسه با حروف اختصاری UID نشان داده می شود و در آن فقط از اعداد استفاده می کنند. توجه داشته باشید که این شناسه بسیار منحصر به فرد می باشد.

بیشتر بخوانید
قیمت لیبل اصالت کالا به چه عواملی بستگی دارد؟
ویژگی های برچسب اصالت کالا سازمان غذا و دارو
ویژگی های برچسب اصالت کالا سازمان غذا و دارو

زیر شناسه پیگیری محصول، کد LOT یا بچ نامبر قرار دارد. این کد در واقع شماره سری ساخت محصول می باشد و از سوی شرکت تولیدکننده به آن اختصاص یافته است. در زیر شناسه LOT نیز محصول تاریخ انقضای محصول درج می شود. بسیار مهم است هنگام استعلام برچسب اصالت از صحیح بودن این تاریخ مطمئن شویم. زیرا برخی از سودجویان با تغییر در برچسب های اصالت، محصولات تاریخ مصرف گذشته را به مشتریان خود عرضه می کنند.

در نهایت در پایین ترین قسمت برچسب اصالت کالا سازمان غذا و دارو، یک لایه اسکرچ قرار گرفته است. این لایه اسکرچ در واقع کد IRC یا شناسه اصالت محصول را پوشانده است. مصرف کننده نهایی تنها کسی است که اجازه دارد این لایه را خراشیده و شناسه محصول را مشاهده کند. از طریق ارسال این شناسه به شماره ها و آدرس اینترنتی موجود بر روی برچسب می توان از سلامت و اصالت کالای مورد نظر خود مطمئن شد.

پیام هایی که پس از استعلام دریافت می کنیم

پس از استعلام برچسب اصالت کالا سازمان غذا و دارو، پیامی را مشاهده خواهیم کرد که به ما می گوید قدم صحیح بعدی چیست. اگر پیام اعلام کند که محصول مورد نظر مورد تایید است، می دانیم که می توانیم به راحتی آن را مصرف کنیم. اما اگر پیام اعلام کند که این محصول تقلبی است، متوجه می شویم که باید از مصرف آن خودداری کنیم.

بیشتر بخوانید
مجوز ترخیص یا LC چیست؟

یکی از پیام هایی که امکان مشاهده آن وجود دارد اعلام منقضی شدن تاریخ مصرف محصول است. در چنین حالتی باید از مصرف کالا خودداری کنیم. اما گاهی پیام ارسالی از ما می خواهد نه تنها از مصرف محصول خودداری کنیم، بلکه باید آن را به فروشگاهی که خریده ایم نیز برگردانیم.

دقت داشته باشید که استعلام لیبل اصالت کالا برای هر محصول فقط یک بار ممکن است. به این ترتیب اگر برای بار دوم قصد استعلام را داشته باشید، پیامی را دریافت می کنید مبنی بر اینکه اصالت این کالا قبل توسط همین دستگاه / دستگاه دیگری کنترل شده است.

لیبل اصالت کالا سازمان غذا و دارو
لیبل اصالت کالا سازمان غذا و دارو

سخن آخر

برچسب اصالت کالا سازمان غذا و دارو با هدف جلوگیری از قاچاق محصولات سلامت محور طراحی و تولید شده است. وجود این برچسب بر روی محصولات خوراکی، مکمل ها، داروها، تجهیزات پزشکی و انواع لوازم آرایشی و بهداشتی الزامی و اجباری است. در واقع عدم وجود این لیبل نشانه غیر استاندارد بودن محصول و یا تقلبی بودن آن می باشد. به مصرف کنندگان این محصولات توصیه می شود در صورت عدم مشاهده لیبل اصالت کالا بر روی محصول از خرید آن خودداری کنند.

همچنین در صورتی که لیبل دچار هر نوع پارگی، خط خوردگی، ناخوانا بودن و سوراخ شدگی بود، باید کالای مورد نظر را تقلبی در نظر گرفت. ضمن اینکه لایه اسکرچ نیز باید کاملا سالم بوده و هیچ نوع خراشیدگی نداشته باشد. آشنایی مصرف کنندگان با برچسب اصالت کالا و ویژگی های آن می تواند مانع بروز مشکلات بسیار و وارد آمدن خسارات مالی و جانی شود.

بیشتر بخوانید
برچسب اصالت دارو و نحوه استعلام آن

    نظر شما چیست؟

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند*