دسته بندی :

آخرین مطالب سایت

اینستاگرام ما

ما را فالو کنید

برچسب اصالت و سلامت + کاربردهای آن

برچسب اصالت تقلبی

طی سال های اخیر با گسترش توزیع محصولات قاچاق و غیرقانونی در بازار، سازمان غذا و داروی کشور تلاش کرده است با استفاده از روش های مختلف، مانع دسترسی افراد به محصولات سلامت محور تقلبی شود. یکی از این روش ها استفاده از برچسب اصالت و سلامت است. این برچسب فقط به محصولاتی تعلق می گیرد که طبق استانداردهای این سازمان تهیه و تولید شده و کیفیت بالایی داشته باشند. بنابراین دریافت و استفاده از آن بر روی محصولات سلامت محور، از جمله انواع خوراکی ها، محصولات آرایشی و لوازم بهداشتی، داروها و مکمل های دارویی و غیره ضروری و الزامی است.

برچسب اصالت و سلامت

مزایای استفاده از برچسب اصالت و سلامت

واقعیت این است که به کار گرفتن برچسب اصالت و سلامت مزایای زیادی هم برای مصرف کنندگان دارد و هم برای شرکت های تولیدکننده، توزیع کننده و یا وارد کننده محصولات. حتی فروشندگان نیز از این مزایا بهره مند خواهند شد. مهم ترین و اصلی ترین مزیت به کار گرفتن این نوع برچسب ها برای مصرف کنندگان است. این امر به خاطر آن است که مصرف کنندگان می توانند با استفاده از لیبل اصالت کالا، به بررسی اطلاعات آن پرداخته، از اورجینال بودن آن اطمینان حاصل کنند. معنای این سخن آن است که افراد مصرف کننده محصولات سلامت محور می توانند با انجام استعلام اصالت کالا مطمئن شوند از محصولات سالم و کاملا استاندارد استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید
برچسب اصالت کالا : ویژگی ها و روش استعلام

از آنجا که لیبل اصالت کالا برای تشخیص کالای اصل از تقلبی به کار گرفته می شود، به صورت خودکار مانع افزایش کالاهای قاچاق در بازار خواهد شد. چون مصرف کنندگان با بررسی این برچسب از خرید کالاهای غیر استاندارد و بدون مجوز خودداری خواهند کرد. ضمن اینکه اگر کالایی بدون برچسب اصالت کالا ارائه شود، کالای قاچاق و تقلبی محسوب می شود.

این امر موجب افزایش کسب و کارهای داخلی شده، قیمت های بازار را تنظیم کرده و مانع وارد آمدن ضررهای مالی به تولیدکنندگان، واردکنندگان، عرضه کننده و نیز فروشندگان این نوع کالاها می شود.

چگونه می توان برچسب اصالت و سلامت را چاپ کرد

اگر تولیدکننده یا واردکننده کالایی باشید که برای توزیع نیازمند برچسب اصالت و سلامت باشد، برای چاپ آن می توانید به شرکت ها و مجموعه های معتبری مراجعه کنید که مجوز چاپ این برچسب را دارند.

اگر خودتان از قبل نسبت به دریافت برچسب اصالت از سوی سازمان غذا و دارو اقدام کرده باشید، فقط برای چاپ به این شرکت ها مراجعه می کنید. در غیر این صورت، اگر مایل باشید، این شرکت ها عملیات ثبت نام و تشکیل پرونده را برای شما انجام خواهند داد و به این ترتیب شما می توانید مجوزهای لازم را دریافت کنید. سپس کار چاپ برچسب اصالت انجام می شود.

بیشتر بخوانید
برچسب اصالت تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟

معمولا برای چاپ لیبل اصالت و سلامت کالا از رول های جوهر ویژه ای استفاده می شود که به آنها ریبون می گویند. ریبون ها در سایزهای مختلف در بازار وجود دارند و می توان از آنها برای چاپ انواع برچسب های اصالت در سایزهای مختلف استفاده نمود. البته این رول های جوهر کیفیت های متفاوتی دارند که می تواند بر قیمت و نتیجه نهایی تاثیرگذار باشد.

برچسب اصالت و سلامت

اطلاعات برچسب

اطلاعاتی که به صورت استاندارد بر روی برچسب اصالت و سلامت درج می شوند، عبارت از کدها و شناسه هایی هستند که همگی به نوعی نشان دهنده مجوزهای محصول مورد نظر می باشند. این اطلاعات شامل شناسه تجاری محصول و کد ساخت آن، به علاوه کد رهگیری و شناسه اصالت کالاست. توجه داشته باشید شناسه اصالت محصول با حروف اختصاری IRC نمایش داده می شود. این شناسه در زیر یک لایه اسکرچ قرار گرفته است و فقط مصرف کننده محصول می تواند با خراشیدن این لایه، آن را مشاهده کند.

همچنین تاریخ مصرف محصول و روش های استعلام آن نیز بر روی برچسب چاپ می شوند. این روش ها شامل ورود به سایت TTAC و یا استعلام از طریق شماره سامانه پیامکی و یا تلفن گویای سازمان غذا و دارو می باشند.

از طرف دیگر، بر روی برچسب اصالت و سلامت محصول مورد نظر یک بارکد دو بعدی هم درج می شود. این بارکد حاوی همه اطلاعات مربوط به محصول می باشد. اسکن این بارکد را می توان به وسیله دستگاه ها و یا نرم افزارهای بارکد خوان انجام داد. بارکد خوان ها با تاباندن نور قرمز بر روی بارکد محصول مورد نظر، اطلاعات ذخیره شده در بارکد را به مصرف کننده ارائه می کنند.

بیشتر بخوانید
نرم افزار برچسب اصالت

برچسب اصالت

نحوه استعلام

برای استعلام برچسب اصالت و سلامت محصول کافی است به آدرس اینترنتی TTAC.IR و یا سامانه نرم افزاری آن مراجعه کنید. این سامانه نرم افزاری بر روی گوشی های تلفن همراه نصب می شود. مصرف کنندگان می توانند با استفاده از این سایت و یا سامانه آن، اصالت محصول را استعلام کنند. کافی است شماره رهگیری یا همان کد UID را که 20 رقم است در قسمت مشخص شده بر روی سایت وارد نمایند. این کار با استفاده از شناسه اصالت یا کد IRC هم ممکن است.

همچنین اگر مصرف کنندگان به اینترنت دسترسی ندارند، می توانند شناسه اصالت محصول مورد نظر را از طریق سامانه پیامکی و یا تلفن درج شده بر روی برچسب اصالت ارسال کنند. به این ترتیب اطلاعات مربوط به محصول را دریافت خواهند کرد.

پیام هایی که پس از استعلام برچسب اصالت و سلامت محصول برای مصرف کنندگان ارسال می شوند، به صورت های مختلف هستند. برخی از آنها سلامت و اصالت کالا را تایید می کنند. در عین حال اگر مشخصات محصول در سامانه سازمان غذا و داروی کشور ثبت نشده باشد، پیام ارسالی اعلام می کند که محصول تقلبی است. ضمن اینکه برخی از پیام ها از مصرف کننده می خواهند کالای مورد نظر را مصرف نکرده و به فروشنده بازگرداند.

بیشتر بخوانید
تشخیص اصالت کالا

گاهی اوقات محصول مورد نظر اورجینال بوده و دارای مجوزهای لازم هم می باشد، ولی نکته آن است که تاریخ مصرف آن گذشته است. در چنین حالتی برای مصرف کننده پیامی می آید که به وی گوشزد می کند بهتر است از مصرف این محصول خودداری کند. دقت داشته باشید گاهی اوقات قبلا استعلام برچسب اصالت و سلامت محصول توسط خود شما و یا شخصی دیگر گرفته شده است. در چنین حالتی پیامی دریافت خواهید کرد که در آن گفته شده است استعلام این محصول قبلا توسط همین دستگاه یا دستگاه دیگری گرفته شده است.

    نظر شما چیست؟

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند*