دسته بندی :

آخرین مطالب سایت

اینستاگرام ما

ما را فالو کنید

لیبل اصالت مکمل های دارویی، غذایی و ورزشی

لیبل اصالت مکمل

سلامت و کیفیت محصولات سلامت محور از جمله انواع مکمل ها بسیار اهمیت دارد. در این مقاله با لیبل اصالت مکمل جهت شناسایی و اطمینان از اصل بودن مکمل های دارویی، غذایی و ورزشی آشنا خواهید شد.

معرفی لیبل اصالت مکمل های دارویی و ورزشی

در سال های اخیر، علاقه به زیبایی اندام و استفاده از مکمل های ورزشی، در بین جوانان و نوجوانان گسترش زیادی داشته است. از طرف دیگر به دلیل کاهش ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن در خوراک روزمره، استفاده از مکمل های غذایی و دارویی افزایش پیدا کرده است. از این رو سلامت و کیفیت این محصولات اهمیت زیادی دارد. دستگاه های ناظر بر سلامتی و بهداشت محصولات سلامت محور، وظایف سنگین و حساسی در این حوزه دارند. برای افزایش دقت، سرعت و کارایی این نظارت از ابزارهای جانبی همچون لیبل اصالت کالا استفاده می کنند. در ادامه با این لیبل ها، اهمیت و همچنین نحوه دریافت و استعلام آنها آشنا خواهید شد.

لیبل اصالت مکمل
رواج گسترده مکمل های ورزشی بین جوانان و نوجوانان

تعریف مکمل و انواع آن

مکمل همچنان که از نام آن پیداست، تکمیل کننده موادی که است که بدن در شرایط مختلف به آنها نیاز دارد. این مواد اغلب عبارتند از: انواع ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب، پروبیوتیک ها و کربوهیدرات ها. در برخی سنین یا شرایط، بدن به موادی نیاز پیدا می کند که نمی تواند تمام آن را از طریق مواد غذایی که به صورت معمول مصرف می کند، بدست آورد. از این رو افراد برای پیشگیری از کمبود و مشکلات ناشی از آن، مکمل مخصوص خود را مصرف می کنند. مکمل ها در اشکال مختلف از جمله قرص، کپسول، پودر و عصاره وجود داشته و هر کدام به منظور خاصی تولید می شوند؛ مانند مکمل کودکان، افراد مسن، افراد با بیماری های خاص یا ورزشکاران. مکمل ها در دو دسته اصلی قرار دارند. مکمل های غذایی و مکمل های دارویی. این دو به لحاظ موادی که در خود دارند مشابه هستند، اما به لحاظ دوز ماده تفاوت دارند.

بیشتر بخوانید
IRC یا پروانه بهداشتی چیست؟

مکمل دارویی دوز ماده بالاتری داشته، برای موارد بحرانی تر و به عنوان دارو تجویز می شود. از این رو باید با تجویز پزشک و با احتیاط بیشتری مصرف شود. مکمل غذایی حاوی مواد مورد نظر در دوز ملایم تری بوده و نیاز به نسخه پزشک ندارد.

لیبل اصالت مکمل
ویتامین ها و مواد مورد نیاز بدن

مکمل ورزشی نوعی مکمل غذایی است که برای تامین مواد ویژه مورد نیاز بدن ورزشکاران جهت افزایش حجم عضلات، افزایش یا کاهش وزن، افزایش انرژی، کاهش چربی و تناسب اندام مصرف می شود.

با توجه به توضیحات بالا، موضوع سلامت، بهداشت و کیفیت برای مکمل ورزشی، غذایی و دارویی بسیار اهمیت دارد. این دسته از محصولات سلامت محور برای افراد مختلف بسیار حیاتی بوده و باید به افزایش سلامتی و کیفیت زندگی آنها کمک کند. در غیر این صورت مضر بوده و صدمات جبران ناپذیری وارد می کند.

لیبل اصالت مکمل های دارویی، غذایی و ورزشی

همان طور که ذکر شد سلامت و بهداشت مکمل ها بسیار ضروری است. سازمان غذا و دارو ارگان مسئول در زمینه نظارت و کنترل سلامتی و بهداشت تمام محصولات سلامت محور در کشور است. این ارگان زیر مجموعه وزارت بهداشت بوده و با استفاده از ابزارها و سیاست های مختلف، سعی در انجام وظیفه خود دارد. لیبل اصالت کالا یکی از ابزارهایی است که در این زمینه طراحی و عرضه شده است. طبق قانون، تمام محصولات سلامت محور، چه داخلی باشند و چه وارداتی، برای توزیع در بازار، ملزم به استفاده از لیبل اصالت کالا هستند. از این رو تمام واحدهای تولید و واردات مکمل های دارویی و غذایی، ملزم به دریافت و درج لیبل اصالت مکمل می باشند.

بیشتر بخوانید
چگونه برچسب اصالت کالا بگیریم

وقتی مکمل مورد نظر شما دارای لیبل اصالت مکمل باشد، به این معناست که از فیلترهای قانونی و نظارتی عبور کرده و مجوزها و استانداردهای لازم را دریافت کرده است. بنابراین با خیال آسوده می توانید آن را خریداری کرده و مصرف نمایید. البته در نظر داشته باشید ممکن است لیبل روی محصول تقلبی باشد. کدهای روی لیبل باید قابل رهگیری و شناسایی بوده و بتوانید از طریق آنها، اطلاعات شناسنامه محصول را استعلام کنید. در ادامه راجع به این موارد مهم توضیحات بیشتر ارائه خواهد شد.

نحوه استعلام لیبل اصالت مکمل

لیبل اصالت مکمل، مانند لیبل اصالت سایر محصولات سلامت محور، برچسبی کوچک، سفید با حاشیه زرد و نوشته های مشکی است. در شکل زیر می توانید این لیبل را همراه با اطلاعات روی آن مشاهده نمایید. شناسه های روی لیبل برای هر واحد کالا، منحصر به فرد و یونیک هستند.

برچسب اصالت و سلامت
لیبل اصالت مکمل و اطلاعات مندرج روی آن

همان طور که گفته شد کدهای منحصر به فرد روی لیبل اصالت مکمل باید قابل رهگیری و شناسایی باشد. در غیر این صورت تقلبی بوده و نشان می دهد محصول مورد نظر از سلامت، بهداشت و استاندارد مطلوب برخوردار نیست. استعلام از طریق سامانه سازمان غذا و دارو، تلفن گویا و سامانه پیامکی به راحتی امکان پذیر است. اپلیکیشن ها و دستگاه های بارکد خوان نیز می توانند برای استعلام محصول به شما کمک کنند. همچنین می توانید از اپلیکیشن شناسایی اصالت سازمان غذا و دارو هم استفاده کنید. در فرآیند استعلام از شناسه رهگیری 20 رقمی و یا شناسه اصالت 16 رقمی مخفی، استفاده می شود. برای دسترسی به کد مخفی باید اسکرچ روی لیبل را بتراشید.

بیشتر بخوانید
اصالت کالا و روش های تشخیص آن

نحوه دریافت لیبل اصالت مکمل

واحدهای تولید یا واردات محصولات سلامت محور مانند مکمل غذایی و دارویی موظف اند با ثبت نام در سامانه سازمان غذا و دارو و ارائه اطلاعات کامل محصولات خود، مجوز و کد مخصوص خود را دریافت نمایند. سپس برای سفارش لیبل با مشخصات مورد نظر خود، به شرکت های متخصص در چاپ و تولید لیبل اصالت کالا، مراجعه کنند. این شرکت ها با تجهیزات پیشرفته و تجربه کافی، می توانند در کمترین زمان ممکن لیبل ها را در اختیار متقاضیان قرار دهند. لازم به ذکر است که شرکت های تولید لیبل اصالت کالا می توانند به نیابت از متقاضی، مرحله ثبت نام و دریافت کد و مجوز را از سازمان غذا و دارو، انجام دهند.

نحوه تشخیص مکمل اصل از تقلبی

در پایان این مقاله چند راهکار اصلی برای تشخیص مکمل ورزشی یا غذایی تقلبی، ارائه می دهیم. اول دقت کنید که محصول شما با پوشش آلومینیومی پلمپ باشد. معمولا در محصول اصلی، برند مکمل روی این پوشش دیده می شود. دوم هولوگرام محصول را بررسی کنید. هولوگرام محصولات اصلی معمولا قابل کپی برداری نیست. سوم کدهای روی لیبل های مکمل، از جمله شناسه اصالت و کد LOT و بارکد را بررسی و استعلام نمایید. چهارم به کیفیت بسته بندی محصول و نوشته های روی آن دقت کنید. پنجم به خاطر داشته باشید که حتما این محصولات را از مراکز معتبر و مجاز تهیه فرمایید.

بیشتر بخوانید
برچسب اصالت وزارت بهداشت

منابع برای مطالعه بیشتر:

سلامت دارو

برچسب اصالت پاپیروس

    نظر شما چیست؟

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند*