دسته بندی :

آخرین مطالب سایت

اینستاگرام ما

ما را فالو کنید

استعلام لیبل اصالت کالا و روش های انجام آن

استعلام لیبل اصالت کالا و روش های انجام آن

از زمانی که جوامع رو به پیشرفت و گسترش گذاشتند، یکی از اصلی ترین دغدغه های انسان ها، حفظ سلامت و زندگی افراد بوده است. این امر در دوران کنونی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. این امر به خاطر رقابت شدید برندهای مختلف و گستردگی محصولاتی است که در بازار وجود دارند. یکی از روش هایی که با استفاده از آن می توان از سلامت و کیفیت محصولات و کالاهای مختلف مطمئن شد، گرفتن استعلام لیبل اصالت کالا میباشد. در این نوشته به بررسی این لیبل، اهمیت آن و نیز نحوه استعلام آن خواهیم پرداخت.

لیبل اصالت کالا چیست؟

لیبل اصالت کالا در واقع به نوعی شناسنامه اطلاعات اصلی و ضروری کالا محسوب می شود. این لیبل دارای حاشیه زرد رنگی است که همه اطلاعات، بارکد و کد رهگیری 16 رقمی مربوط به آن کالا به رنگ مشکی بر روی آن درج شده است. لیبل اصالت کالا که با عنوان برچسب اصالت کالا هم شناخته می شود، معمولا در سایزهای متفاوتی طراحی و تولید می شود. دلیل این امر هم درج کردن این لیبل بر روی بسته بندی ها و محصولات مختلف است.

نکته مهم آن است که استفاده از این برچسب بر روی کالاهایی که دارای مجوز سازمان غذا و دارو هستند، اجباری است. در واقع اگر کالایی در زمره محصولات آرایشی، بهداشتی، غذایی، دارویی، پزشکی و انواع مکمل ها قرار داشته باشد و فاقد لیبل اصالت کالا باشد، آن کالا تقلبی و غیر اورجینال محسوب می شود.

بیشتر بخوانید
لیبل اصالت تجمیعی و تفاوت آن با برچسب اصالت کالا

بر روی لیبل اصالت کالا تاریخ انقضای کالا، شماره سری ساخت، شناسه تجاری فرآورده یا همان GTIN، شناسه رهگیری و شناسه اصالت کالا درج شده است. شناسه رهگیری همان UID است که یک شناسه 20 رقمی است. شناسه اصالت هم یک کد 16 رقمی است که زیر یک لایه سیاه اسکرچ پوشیده شده است. خریداران بعد از خرید محصول می توانند این اسکرچ را خراشیده و کد 16 رقمی مورد نظر را مشاهده کنند. نکته مهم در مورد شناسه اصالت کالا آن است که می توان آن را رهگیری کرد.

یکی دیگر از مواردی که بر روی لیبل اصالت کالا درج می شود، بارکدی است که از نوع بارکدهای دو بعدی است. این بارکد به راحتی قابل پیگیری می باشد.

چرا باید به برچسب اصالت کالا دقت کرد

همانطور که گفتیم، اگر کالایی فاقد لیبل اصالت کالا باشد، تقلبی محسوب شده و به صورت غیرقانونی وارد بازار می شود. اما گاهی اوقات کالای مورد نظر دارای لیبل اصالت بوده و ظاهر هیچ مشکلی ندارد. در چنین حالتی ممکن است خریداران تصور کنند که کالای مورد نظر بدون اشکال و دارای تاییدیه سازمان دارو و غذا و وزارت بهداشت است. در چنین حالتی مسلما ایشان می توانند با خیال راحت محصول مورد نظر را استفاده کنند.

اما واقعیت این است که داشتن لیبل اصالت کالا دلیل بر سلامت و قانونی بودن محصول نیست. متاسفانه در حال حاضر کالاهای قاچاق متعددی در بازار وجود دارند. بر روی برخی از این کالاها از برچسب اصالت تقلبی استفاده شده است. بنابراین تنها راه برای اطمینان از سلامت و کیفیت محصول، استعلام برچسب اصالت کالا می باشد.

بیشتر بخوانید
برچسب اصالت سازمان غذا و دارو و نحوه دریافت آن

استعلام برچسب اصالت کالا و روش های انجام آن

روش های مختلف استعلام لیبل اصالت کالا

یکی از اصلی ترین روش هایی که برای استعلام لیبل اصالت کالا استفاده می شود، سایت TTAC.IR است. خریداران کالاها می توانند با ورود به این سایت و وارد کردن کد 16 رقمی درخواست شده، اطلاعات لازم را دریافت کرده و از سلامت کالا مطمئن شوند.

روش دیگری که معمولا برای استعلام لیبل اصالت کالا استفاده می شود، استفاده از سامانه پیامکی و یا تلفن گویایی است که بر روی لیبل اصالت کالا درج شده اند. کافی است کد 16 رقمی را برای شماره 20008822 ارسال کنید تا اطلاعات مورد نظر برایتان ارسال شود. همچنین می توانید با شماره تلفن گویای 0216185 تماس گرفته و کد رهگیری 16 رقمی درج شده بر روی برچسب اصالت کالا را اعلام کنید.

همچنین می توانید با استفاده از گوشی های تلفن همراه هوشمند خود استعلام لیبل اصالت کالا را دریافت کنید. برای این کار کافی است اپلیکیشن رسمی سازمان غذا و دارو را نصب کنید. سپس با ورود به اپلیکیشن و وارد کردن کد رهگیری 16 رقمی اطلاعات مورد نظر خود را دریافت کنید.

یک روش دیگر

یکی دیگر از اصلی ترین روش های استعلام لیبل اصالت کالا که این روزها رواج فوق العاده ای یافته است، استفاده از نرم افزارهای بارکد خوان است. این نرم افزارها بر روی گوشی های تلفن هوشمند نصب می شوند. افراد می توانند با استفاده از این نرم افزارها و گوشی تلفن همراه خود، بارکد دو بعدی موجود بر روی لیبل را بررسی و اطلاعاتی که لازم دارند را به دست آورند.

بیشتر بخوانید
لیبل اصالت برنج | تشخیص و خرید برنج با کیفیت و سالم

استعلام بارکد با استفاده از بارکد خوان | اصالت چاپ

سخن آخر

همانطور که توضیح دادیم، روش های گوناگونی وجود دارند که افراد بتوانند قبل از مصرف کالای مورد نظر خود استعلام لیبل اصالت کالا را انجام دهند. برخی از این روش ها، مثل سامانه پیامکی و یا تلفن گویا نیازی به اینترنت ندارند. ضمن اینکه تقریبا هیچ کدام از این روش هایی که می توان از طریق آنها استعلام را انجام داد، روش های پیچیده ای نیستند. بنابراین همه مصرف کنندگان می توانند با کمی دقت و صرف کردن مدت زمانی اندک، این استعلام را انجام دهند.

نکته مهم آن است که پس از انجام استعلام لیبل اصالت کالا، باید حتما از یکسان بودن اطلاعات دریافتی و اطلاعات درج شده بر روی محصول مطمئن شوید. معنای این سخن آن است که اگر فقط قسمت کوچکی از این اطلاعات با یکدیگر مغایرت داشته باشند، به معنای آن است که کالا و محصولی که قصد مصرف آن را دارید، اصل نیست. در چنین حالتی باید از مصرف آن خودداری کرده و بلافاصله موضوع را به اطلاع سازمان های مسئول برسانید.

دقت داشته باشید که گرفتن استعلام لیبل اصالت کالا و بررسی دقیق این لیبل، هم می تواند باعث حفظ سلامت مصرف کنندگان شود و هم اینکه مانع بزرگی برای قاچاق کالاهای تقلبی می باشد. در واقع اگر این بررسی به درستی انجام بگیرد، محصولی که به صورت قاچاق در کشور تولید و یا از طریق واردات قاچاق وارد کشور شده باشد، امکان توزیع در بازار را پیدا نمی کند. در نتیجه محصولات اصل و اورجینال در بازار با قیمت واقعی خود به فروش می رسند.

بیشتر بخوانید
راهنمای انتخاب بهترین شرکت های سفارش لیبل اصالت کالا

    نظر شما چیست؟

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند*