دسته بندی :

آخرین مطالب سایت

اینستاگرام ما

ما را فالو کنید

شناسه اصالت؛ نحوه تولید، استعلام و کاربردهای آن

شناسه اصالت

شناسه اصالت کالا عبارت از یک کد 16 رقمی کاملا اختصاصی است که سازمان غذا و دارو برای محصولات سلامت محور صادر می کند. این محصولات شامل انواع کالاهای خوراکی، مکمل ها، داروها، تجهیزات پزشکی و لوازم و کالاهای بهداشتی و آرایشی می شوند. دقت داشته باشید که این کد باید حتما قبل از عرضه محصول به بازار دریافت شود. شرکت های تولید کننده و یا وارد کننده می توانند برای دریافت کد IRC به سامانه صدور پروانه ثبت مراجعه کنند. کافی است مسئول فنی شرکت، درخواستی را در این سامانه ثبت کرده و سپس طبق مراحل خواسته شده، همه اطلاعات محصول را وارد کند. کارشناسان این سامانه در اولین فرصت به بررسی این درخواست پرداخته و در نهایت اگر مشکلی در میان نبود، کد اصالت صادر خواهد شد.

کد IRC
کد IRC

شناسه اصالت اختصاصی کالاهای سلامت محور

واقعیت این است که کالاهایی که در زمره محصولات سلامت محور و آرایشی و بهداشتی قرار می گیرند، برای اینکه بتوانند شناسه اصالت خود را دریافت کنند، ابتدا باید مجوزهای لازم برای کسب پروانه را به دست آورند. به طور کلی این نوع محصولات دو نوع پروانه را لازم دارند. یکی از آنها پروانه ای است که به آن پروانه مادری گفته می شود و پروانه دیگر که زیر مجموعه پروانه مادری قرار می گیرند، با نام پروانه دختری معروف است. نکته مهم آن است که این پروانه دوم، در واقع همان کد IRC است که درخواست کننده برای دریافت آن اقدام کرده است.

بیشتر بخوانید
برچسب اصالت تلفیقی

توجه داشته باشید که ابتدا باید پروانه مادری را دریافت کرده و سپس برای دریافت شناسه اصالت اقدام کرد. بنابراین درخواست کننده با ثبت اطلاعات مربوطه بر روی سامانه صدور پروانه، برای دریافت پروانه مادری اقدام می کند. پس از دریافت پروانه مادری می توان محصولات گوناگونی را به عنوان زیرمجموعه آن تعریف و معرفی کرد. برای تک تک محصولات مربوط به این زیرمجموعه ها پروانه خاصی صادر می شود که به آن پروانه دختری می گویند. مرجع اصلی صدور شناسه اصالت سازمان غذا و داروی کشور است. همچنین به این نکته نیز توجه داشته باشید که این پروانه حداکثر تا پنج سال اعتبار داشته و پس از گذشت مدت زمان مشخص شده، باید برای تمدید آن اقدام کرد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد IRC

واقعیت این است که برای دریافت شناسه اصالت به مدارک خاص و نسبتا زیادی نیاز دارید. این کار به خاطر آن است که کارشناسان بتوانند با بررسی این مدارک مطمئن شوند که همه شرایط لازم برای تولید کالای مورد نظر رعایت و همه استانداردها در نظر گرفته شده اند. شرکت درخواست دهنده کد IRC پس از آماده کردن مدارک، باید آنها را در سامانه بارگذاری کرده و یا اینکه اطلاعات آن را ثبت کند.

اولین مدرکی که باید تهیه کرد، کد GTN یا همان شناسه تجاری فرآورده است که باید به صورت جداگانه برای دریافت آن اقدام کرد. این کد باید برای تک تک محصولات به صورت جداگانه تهیه شود.

بیشتر بخوانید
شناسه اصالت قطعات خودرو + نحوه تشخیص لوازم یدکی تقلبی و اصلی

به جز این کد، باید برای محصولات سلامت محور برگه های اختصاصی مربوط به آنالیزهای مختلف شیمیایی، میکروبی، فلزات سنگین و غیره را آماده کرد. اگر محصول مورد نظر دارد افزودنی است، حتما باید CAS Number اختصاصی آن تهیه شده باشد.

شناسه اصالت اختصاصی کالاهای سلامت محور
شناسه اصالت اختصاصی کالاهای سلامت محور

دقت داشته باشید که قبل از ارسال محصول به بازار، باید حتما بروشوری برای معرفی آن به سازمان غذا و دارو طراحی و آماده شود. در این بروشور نه تنها باید همه نکات مهم و ضروری درباره طراحی و تولید محصول را ارائه کرد، بلکه باید نحوه بسته بندی آن و طرح هایی که در این زمینه آماده شده اند را نیز نشان داد. این طرح ها را باید به صورتی که سامانه اعلام می کند، بارگذاری نمود. البته نباید فراموش کنید که از تک تک محصولات به صورت بسته بندی شده نیز عکس گرفته و در سامانه بارگذاری کنید.

سایر مدارک

یکی از مهم ترین مدارکی که باید برای دریافت شناسه اصالت محصول آماده کرد، تعهدنامه هایی هستند که مربوط به لیبل گذاری محصول هستند. این تعهدنامه مخصوص شرکت هایی است که درون کشور به کار تولید محصولات خود می پردازند. اما شرکت هایی که دارای پروانه واردات محصول هستند، باید تعهدنامه تقبل مسئولیت واردات را همراه با سایر مدارک خود بر روی سامانه بارگذاری کنند.

دقت داشته باشید که اگر محصول مورد نظر از جمله محصولات و کالاهای خوراکی باشد، باید دارای برند ثبت شده باشد. این برند باید در سامانه TTAC ثبت شده باشد.

بیشتر بخوانید
برچسب اصالت تجهیزات پزشکی و دانستنی های آن

CCP تولید محصول، نتایج آزمایشگاهی ضروری، PMS، دستورالعمل های ریکال، فرمولاسیون محصول و حتی گواهی فروش آزاد کالا نیز از جمله دیگر مدارک لازمی هستند که باید بر روی سامانه ثبت نمود.

چگونه می توان شناسه اصالت گرفت؟

اگر همه مدارک مورد نیاز خود را ثبت کرده باشید، وقت آن رسیده است که به سراغ سامانه صدور پروانه ثبت بروید. اگر نام کاربری و رمز عبور را ندارید، باید قبل از هر کاری از طریق سایت TTAC آن را دریافت کنید.

پس از ورود به سامانه، وارد تب گزارش فعالیت های شرکت شوید و در قسمت پایین صفحه روی مربع آبی رنگی که می بینید، کلیک کنید. منوی ثبت درخواست در اختیار شما گذاشته می شود و می توانید مراحل بعدی برای ثبت درخواست را طی کنید. در این قسمت گزینه مناسب را انتخاب می کنید و بعد فرم کارتابل مربوطه را دریافت می نمایید.

صدور پروانه ثبت
صدور پروانه ثبت

همه گزینه ها را پاسخ داده و  نهایت گزینه پروانه جدید را انتخاب کنید. در چنین مرحله ای باید فرم اطلاعات پروانه مادری را که در اختیار شما گذاشته شده است، تکمیل کنید. در ادامه همه مراحل را ادامه می دهید تا شناسه اصالت به محصول شما تعلق بگیرد. یادتان باشد اطلاعات مربوط به بسته بندی کالا و شرایط نگهداری آن از شما پرسیده می شود. همچنین باید ویژگی ها و نیز فرمولاسیون محصول خود را وارد کنید.

بیشتر بخوانید
لیبل اصالت تجمیعی و تفاوت آن با برچسب اصالت کالا

اگر همه مراحل را یکی یکی و با دقت طی کنید، در نهایت پروانه دختری محصول به شما ارائه می شود که در واقع همان شناسه اصالت است. این کد کاملا اختصاصی و برای هر کالا منحصر به فرد می باشد. البته دقت داشته باشید که تنها پس از پرداخت هزینه های مربوطه می توانید این کد را بر روی سایت TTAC مشاهده کنید.

خرید برچسب اصالت

برای چاپ برچسب اصالت و لیبل‌های خام  و سایر خدمات مرتبط با چاپ لیبل و خرید انواع لیبل خام و ریبون مورد نیاز در زمان کوتاه و با کیفیت بالا، می‌توانید از شرکت کیمیا تجارت سیب سبز (اصالت چاپ) کمک بگیرید. شرکت شرکت کیمیا تجارت سیب سبز با برند اصالت چاپ، با سال‌ها تجربه و همکاری با برندهای معتبر کشور در زمینه چاپ لیبل و برچسب، فروش انواع لیبل، اسکرچ و ریبون برای کمک به شما آماده است.

منبع: IRC چیست

    نظر شما چیست؟

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند*