دسته بندی :

آخرین مطالب سایت

اینستاگرام ما

ما را فالو کنید

بارکد لوازم آرایشی و کاربردهای آن

بررسی اصل بودن لوازم آرایشی

همه مصرف کنندگان انواع لوازم آرایشی به خوبی از اهمیت سلامت این نوع محصولات مطلع هستند. از طرف دیگر اکثر ایشان متوجه وجود بارکد لوازم آرایشی و بهداشتی شده اند، هرچند احتمالا با کاربرد و هدف به کار گرفتن آن آشنایی نداشته باشند.

طبق دستورالعمل سازمان غذا و داروی کشور، از آنجا که محصولاتی که در زمره لوازم آرایشی و بهداشتی قرار می گیرند، به صورت مستقیم با سلامت و زیبایی انسان در ارتباط هستند، باید همگی دارای بارکدی کاملا اختصاصی  باشند. اهمیت این بارکد در آن است که موجب می شود مصرف کنندگان لوازم آرایشی، قبل از استفاده کردن این محصولات از اورجینال و اصل بودن آنها مطمئن شوند. در واقع بارکد لوازم آرایشی تضمینی بر مجوز داشتن محصول و تولید آن در شرایط کاملا استاندارد می باشد.

کاربردها و مزایای بارکد لوازم آرایشی

واقعیت این است که متاسفانه طی سال های اخیر، همزمان با رشد و گستردگی بازار لوازم آرایشی، افراد سودجوی بسیاری به این بازار ورود کرده اند. این افراد دست به تولید و یا ورود غیرقانونی کالاهای آرایشی غیرقانونی، تقلبی و یا غیراستاندارد زده اند. این امر با توجه به حساسیت لوازم آرایشی و تاثیر آنها بر روی سلامت پوست و زیبایی ظاهری افراد اهمیت فوق العاده زیادی دارد. چون استفاده از محصولات آرایشی که کیفیت مناسبی نداشته باشند و در شرایط استاندارد تولید و بسته بندی نشده باشند، می تواند باعث وارد شدن آسیب های جدی به افراد گردد.

بیشتر بخوانید
برچسب بارکد و انواع آن + کاربرد انواع لیبل بارکد

از طرف دیگر ورود غیرقانونی لوازم آرایشی از راه قاچاق به کشور موجب آشفته شدن بازار و افزایش بی رویه قیمت ها و کاهش کیفیت کالاها می شود. بنابراین سازمان غذا و داروی کشور تصمیم گرفته است با استفاده از بارکد لوازم آرایشی مانعی جدی در برابر این نوع محصولات ایجاد کند. وظیفه و هدف اصلی این بارکد آن است که به مصرف کنندگان کمک کند لوازم آرایشی تقلبی را از محصولات اصل تشخیص دهند و آنها را خریداری نکنند. در واقع این کار هم مانع ضرر مالی و آسیب دیدگی جسمی و جانی مصرف کنندگان می شود و هم اینکه موجب تنظیم بازار و کنترل صحیح آن می گردد.

بارکد لوازم آرایشی

آیا بارکد تقلبی هم وجود دارد

بله! متاسفانه بارکد لوازم آرایشی تقلبی به وفور در بازار یافت می شود. این امر به خاطر آن است که کالاهای قاچاق هرگز اجازه دریافت این بارکد را ندارند. این امر در مورد تولیدکنندگانی که محصولاتی با کیفیت پایین تولید می کنند نیز صدق می کند.

از طرف دیگر فروشندگان لوازم آرایشی نیز اجازه ندارند هیچ نوع کالای آرایشی را بدون وجود بارکد لوازم آرایشی به مشتریان خود عرضه کنند. به همین دلیل است که افراد سودجو تلاش می کنند با تهیه و درج بارکدهای تقلبی محصولات خود را به فروش برسانند.

اما اگر برایتان سوال شده است که آیا می توان بارکد اصل را از بارکد تقلبی تشخیص داد، باید به شما پاسخ دهیم که بله! این امکان وجود دارد.

بیشتر بخوانید
استعلام بارکد با استفاده از بارکد خوان

چگونه می توان بارکد تقلبی را شناخت

اگر می خواهید بارکد لوازم آرایشی اصل و تقلبی را از هم شناسایی کنید، ساده ترین و اصلی ترین روش موجود، گرفتن استعلام بارکد است. در واقع هر بار که قصد خرید لوازم آرایشی را دارید، بهتر است همان ابتدای کار کمی صبر کنید، محصول را بررسی نموده و استعلام بارکد آن را دریافت کنید. به این ترتیب می توانید به راحتی از اصالت محصول مورد نظر خود مطمئن شوید.

نکته بسیار مهمی که باید قبل از هر چیز به آن توجه داشته باشید این است که اگر محصولی دارای بارکد لوازم آرایشی بود، نباید فرض را بر اصالت آن گذاشت. بلکه باید استعلام بارکد را انجام داده، اطلاعاتی که به دست می آید را با اطلاعات محصول مطابقت داد و سپس از اصل بودن کالا اطمینان حاصل نمود.

توجه داشته باشید که اگر موقع خرید محصولات لوازم آرایشی متوجه پلمپ نبودن کالا و یا مخدوش بودن بارکد درج شده بر روی آن شدید، نباید آن را خریداری کنید. بلکه بهتر است این محصول را تقلبی یا غیرقانونی حساب کنید، چون احتمال تقلبی بودن بارکد آن وجود دارد.

یادتان باشد که اگر هرگونه مغایرتی میان اطلاعات دریافتی و اطلاعات موجود بر روی محصول مشاهده کردید، هرچه سریع تر با سازمان های مسئول تماس گرفته و آن را گزارش کنید. با این کار، کالای آرایشی مورد نظر بررسی شده و در صورت مشاهده تقلب و یا غیرقانونی بودن آن، از توزیع آن بازار جلوگیری به عمل خواهد آمد.

بیشتر بخوانید
روش های تشخیص اصالت کالا با بارکد

بارکد لوازم آرایشی

نحوه گرفتن استعلام بارکد لوازم آرایشی

روش های گوناگونی برای گرفتن استعلام بارکد لوازم آرایشی وجود دارند. ساده ترین روش موجود که بسیار هم پرطرفدار است، استفاده از دستگاه های بارکد خوان و یا نرم افزارهایی است که این روزها توجه زیادی را به خود جلب کرده اند.

همچنین می توان با استفاده از روش هایی مثل تماس با تلفن گویا و یا ارسال پیامک به سامانه پیام کوتاه درج شده بر روی محصول، استعلام بارکد را دریافت کرد. این دو روش مخصوصا در زمانی که امکان دسترسی به اینترنت برای مصرف کننده فراهم نیست، بسیار کاربردی و موثر هستند.

روش های دیگر شامل ورود به سامانه سازمان غذا و داروی کشور از طریق مرورگرهای نصب شده بر روی گوشی تلفن همراه هوشمند و یا لپ تاپ و سیستم های کامپیوتر مختلف است. در چنین حالتی می توان با وارد کردن اطلاعاتی که بر روی بدنه گوشی درج شده اند، از سلامتی و اصالت کالا و محصول مورد نظر خود مطمئن شد.

به طور معمول بارکد لوازم آرایشی به همراه برچسب اصالت کالا بر روی محصول درج می شود. اما این امکان هم وجود دارد که به علل مختلف، از جمله ظرافت و کوچکی لوازم آرایشی، این بارکد به تنهایی و به صورت مستقل بر روی محصول نصب گردد. به هر حال باید توجه داشت که بارکدهای دو بعدی می توانند اطلاعات زیادی را در خود ذخیره کنند. در واقع فقط از دو طریق می توان به این اطلاعات دسترسی پیدا کرد. روش اول آن است که از دستگاه بارکد خوان و تاباندن نور قرمز بر روی بارکد استفاده کنیم. روش دوم هم به کار گرفتن دوربین گوشی تلفن همراه و اسکن کردن بارکد برای نرم افزارهای بارکد خوان است.

بیشتر بخوانید
همه چیز درباره استعلام بارکد وزارت بهداشت

    نظر شما چیست؟

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند*