دسته بندی :

آخرین مطالب سایت

اینستاگرام ما

ما را فالو کنید

برچسب اصالت کالا : ویژگی ها و روش استعلام

برچسب اصالت کالا

مسلما اگر قصد خرید کالایی را داشته باشید، فرقی نمی کند این کالا در زمره لوازم خانگی قرار بگیرد یا محصولات مرتبط با سلامتی و زیبایی، در هر حال سلامت و اورجینال بودن آن برایتان اهمیت ویژه ای خواهد داشت. در حال حاضر سریع ترین و مطمئن ترین روش برای تشخیص کالاهای اورجینال از کالاهای تقلبی موجود در بازار، استفاده از برچسب اصالت کالا می باشد. این برچسب طبق استانداردها و تعاریف خاصی طراحی و تولید می شود. این استانداردها مورد تایید سازمان غذا و دارو و نیز سازمان مبارزه با قاچاق و ارز می باشند.

اهمیت برچسب اصالت کالا

لیبل اصالت کالا در حقیقت به نوعی شناسنامه و اعتبار کالایی است که این برچسب بر روی آن درج شده است. این برچسب می تواند به مصرف کنندگان کالاها، مخصوصا کالاهایی که به نوعی به صورت مستقیم با سلامتی آنها در ارتباط هستند، این اطمینان را بدهد که کالای مورد نظر کاملا سالم و اورجینال است.

از طرف دیگر به کار بردن برچسب اصالت کالا موجب کاهش خرید کالاهای قاچاق و غیر استاندارد می شود. این امر مزایای متعددی دارد. از جمله اینکه باعث کاهش و یا حتی قطع قاچاق کالا به درون کشور می شود. این اتفاق باعث می شود شرکت ها و افرادی که اقدام به وارد کردن کالا از طریق قانونی می کنند، دچار مشکل نشده و راحت تر بتوانند کار خود را پیش ببرند. به این نکته نیز توجه داشته باشید که ورود کالاهای قاچاق به بازار موجب کساد کسب و کارهای داخلی می شود. همچنین اگر کالاهایی که استاندارد نبوده و مجوزهای لازم برای عرضه در بازار را پیدا نکرده اند، در بازار خرید و فروش شوند، موجب وارد آمدن ضررهای مالی و اعتباری فراوان به تولیدکنندگان داخلی خواهند شد.

بیشتر بخوانید
شناسه اصالت قطعات خودرو + نحوه تشخیص لوازم یدکی تقلبی و اصلی

همه این موارد با به کار گرفتن برچسب اصالت کالا رفع می شوند. در واقع این لیبل باعث می شود مصرف کنندگان از خرید و استفاده کالاهای تقلبی و قاچاق خودداری کنند. در نتیجه فقط به سراغ کالاهای استاندارد و دارای مجوز خواهند رفت.

مشخصه های برچسب اصالت کالا

برچسب اصالت کالا عبارت از یک کاغذ مستطیل شکل چاپی است که حاشیه های طراحی شده برای آن به رنگ زرد می باشند. بر روی لیبل اصالت اطلاعاتی وجود دارند که به رنگ سیاه چاپ شده اند. از جمله این اطلاعات می توان به تاریخ انقضای محصول، شناسه جهانی فرآورده، شناسه سری ساخت آن و نیز شناسه رهگیری اشاره کرد. این شناسه رهگیری که با حروف اختصاری UID نشان داده می شود، یک کد 20 رقمی است که به صورت اختصاصی برای محصول مورد نظر تولید شده است. به وسیله این شناسه به راحتی می توانید وضعیت اصالت و غیر تقلبی بودن کالا را بررسی نمایید.

دو قسمت بسیار مهم دیگر لیبل اصالت کالا، بارکد دو بعدی و شناسه اصالت یا همان IRC هستند. این دو نیز به صورت کاملا منحصر به فرد برای کالایی که در دست دارید تولید شده اند. در واقع هیچ کالای دیگری را نمی توان پیدا کرد که دارای همین شناسه و بارکد باشد.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که در گوشه ای از برچسب اصالت کالا، اطلاعات خاصی درج شده اند. به وسیله این اطلاعات می توان محصول را پیگیری و بررسی کرد. آنها شامل آدرس سایت سامانه TTAC، شماره سامانه پیامکی و نیز تلفن گویای سازمان غذا و داروی کشور می باشند.

بیشتر بخوانید
لیبل اصالت مکمل های دارویی، غذایی و ورزشی
استعلام لیبل اصالت
استعلام لیبل اصالت

نحوه استعلام لیبل اصالت و پیام هایی که دریافت می کنیم

استعلام برچسب اصالت کالا به روش های گوناگونی انجام می شود. می توان از طریق سامانه پیامکی و یا تلفن گویا اقدام کرده و شماره رهگیری محصول را ارسال نمود و یا اینکه به سایت TTAC مراجعه کرده و با وارد کردن موارد خواسته شده، به راحتی اطلاعات لازم را به دست آورد. همچنین می توان از دستگاه های بارکد خوان و یا نرم افزارهای آن استفاده کرد. توجه داشته باشید که سامانه TTAC دارای نرم افزار قابل نصب بر روی گوشی تلفن همراه نیز می باشد.

پس از استعلام برچسب اصالت کالا پیام های مختلفی به دست ما می رسند که می توانند ما را در استفاده یا عدم استفاده از محصول مورد نظر یاری کنند. اولین پیامی که به دست ما می رسد، در واقع تاییدیه محصول و یا عدم تایید آن است. به این ترتیب که یا محصول کاملا اورجینال می باشد که در چنین حالتی پیام ارسالی اصالت آن را تایید می کند و یا اینکه تقلبی است که پیام این امر را اعلام می نماید.

از دیگر پیام هایی که به دست ما می رسند، پیامی است که اعلام می کند محصول اورجینال است ولی تاریخ مصرف آن گذشته است. همچنین برخی از پیام ها از ما می خواهند که از مصرف محصول خودداری کرده و حتی در صورت امکان آن را به فروشنده برگردانیم.

بیشتر بخوانید
برچسب بارکد و انواع آن + کاربرد انواع لیبل بارکد

توجه داشته باشید که گاهی ممکن است اطلاعات محصول به صورت کامل بر روی سامانه بارگذاری نشده باشد. در چنین حالتی از ما خواسته می شود که چند روز دیگر دوباره برای دریافت اطلاعات اقدام کنیم.

اما نکته جالب آن است که ممکن است خود شما یا شخصی دیگر قبلا اصالت کالا را بررسی کرده باشد. پیامی که به دست شما می رسد اعلام می کند که قبلا اصالت محصول بررسی شده است. حتی این پیام به شما اعلام خواهد که آیا استعلام برچسب اصالت کالا قبلا هم توسط همین سیستم انجام گرفته است یا از طریق یک سیستم دیگر.

برچسب اصالت کالا
برچسب اصالت کالا

سخن آخر

روز به روز اهمیت برچسب اصالت کالا افزایش پیدا می کند. این امر مسئولیت تولیدکنندگان، وارد کنندگان و عرضه کنندگان محصولات مختلف را بیشتر کرده است. ایشان باید ضمن تلاش برای افزایش کیفیت ها و بهبود استانداردهای موجود، از برچسب های معتبر بر روی کالاهای خود استفاده کنند. از طرف دیگر مصرف کنندگان نیز مسئولیت و وظیفه جدیدی پیدا کرده اند و آن بررسی اصالت کالاها و محصولات مختلف از طریق استعلام لیبل اصالت کالاست. در واقع مصرف کنندگان باید قبل از خرید و مصرف هر نوع محصول از اصالت و سلامت آن مطمئن شوند. این نکته در مورد محصولات سلامت محور اهمیت بیشتری پیدا می کند زیرا این نوع محصولات با سلامتی و جان و زندگی انسان ها در ارتباط هستند.

بیشتر بخوانید
راهنمای انتخاب بهترین شرکت های سفارش لیبل اصالت کالا

    نظر شما چیست؟

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند*