دسته بندی :

آخرین مطالب سایت

اینستاگرام ما

ما را فالو کنید

برچسب اصالت سازمان غذا و دارو و نحوه دریافت آن

برچسب اصالت سازمان غذا و دارو

سازمان غذا و دارو بر سلامتی و بهداشت تمام محصولات غذایی و دارویی که در بازار ایران توزیع می شوند؛ کنترل و نظارت دارد. برای بهبود و تسریع این نظارت و همچنین دخیل کردن عموم مردم در این فرآیند، برچسب هایی را، طراحی و ارائه کرده است. برچسب اصالت کالا یکی از این برچسب های مهم است. تمام تولیدکنندگان و واردکنندگان محصولات سلامتی محور موظف به دریافت برچسب اصالت سازمان غذا و دارو، برای تمام محصولات خود هستند. در این مقاله نکات اساسی در مورد این برچسب و نحوه دریافت آن ذکر خواهد شد.

معرفی برچسب اصالت سازمان غذا و دارو و کارکردهای آن

برچسب اصالت سازمان غذا و دارو یکی از مهم ترین برچسب هایی است که باید روی تمام محصولات غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی الصاق شود. کاربرد این برچسب از سال 1390، با هدف جلوگیری از قاچاق کالا و نظارت بر سلامتی و ایمنی تمام محصولات سلامت محور، الزام قانونی یافته است. یعنی کارکرد اصلی این برچسب ممانعت از ورود محصولات غیرقانونی، تقلبی و ناسالم به بازار و نیز شناسایی سریع این نوع کالاها است. تنها محصولاتی می توانند برچسب اصالت سازمان غذا و دارو را دریافت نمایند که توسط نهادهای معتبر، مورد بررسی قرار گرفته و کنترل کیفیت آنها تایید شده است.

همان طور که اطلاع دارید در بازار محصولات سلامت محور، حجم کالاهای فیک، تقلبی و ناسالم بسیار زیاد است. از آن جایی که کالای فیک به لحاظ ظاهری شباهت زیادی با کالای اصلی دارد، تشخیص آن بسیار دشوار و برای عموم مردم تقریبا ناممکن است. بنابراین باید ابزارهای جانبی دیگری وجود داشته باشد که مردم با استفاده از آن بتوانند تشخیص درست داشته باشند. این ابزار باید در دسترس همه قرار داشته و استفاده از آن راحت و سریع باشد. یکی از کارکردهای مهم برچسب اصالت کالا همین است. یعنی عموم مردم می توانند با رهگیری و استعلام کدهای منحصر به فرد روی برچسب اصالت کالا، از سلامت، اصل و قانونی بودن آن اطمینان حاصل کنند. این رهگیری به سادگی از طریق سامانه سازمان غذا و دارو به آدرس https://ttac.ir/Inquiry، امکان پذیر است.

بیشتر بخوانید
برچسب اصالت و سلامت + کاربردهای آن
برچسب اصالت سازمان غذا و دارو
پیغام سامانه غذا و دارو وقتی محصول مورد نظر منقضی شده است

همان طور که گفته شد کارکرد مهم برچسب اصالت کالا این است که از قاچاق کالا جلوگیری نماید. زیرا تنها کالاهایی که در سامانه گمرک به عنوان محصول وارداتی ثبت شده اند، حق دریافت برچسب اصالت سازمان غذا و دارو را دارند. بنابراین محصولاتی که به صورت غیرقانونی وارد کشور شده اند، این برچسب را ندارند یا دارای برچسب تقلبی هستند. در این صورت با رهگیری و استعلام کد آن، تقلبی بودن محصول مشخص می شود.

برچسب اصالت سازمان غذا و دارو
پیغام سامانه غذا و دارو وقتی کد وارد شده تقلبی باشد

برچسب اصالت سازمان غذا و دارو چگونه تولید و چاپ می شود؟

همان طور که در قسمت های قبل تاکید شد، برچسب اصالت سازمان غذا و دارو بسیار مهم بوده و کارکردها و منافع بسیاری دارد. این برچسب ها دارای کدهای منحصر به فردی هستند که با استفاده از آنها رهگیری و استعلام محصول امکان پذیر می شود. بنابراین واضح است که چاپ و تولید آنها، روند ویژه ای داشته و توسط شرکت های متخصص و دارای مجوز انجام می گیرد.

روند تولید و چاپ برچسب اصالت سازمان غذا و دارو، با ثبت نام در سامانه و ارائه اطلاعات کامل محصول به سازمان غذا و دارو شروع می شود. بعد از تایید سازمان به تولیدکننده یا واردکننده محصول پیش کد داده می شود. مراحل اداری لازم برای دریافت پیش کد کمی پیچیده و زمان بر است. شرکت های معتبر که وظیفه تولید و چاپ این برچسب ها را به عهده دارند، می توانند این فرآیند اداری را به نیابت از متقاضی، انجام دهند. در این صورت در زمان و هزینه صرفه جویی خواهد شد.

بیشتر بخوانید
تفاوت بین Batch number و Lot number
لیبل اصالت سازمان غذا و دارو
برچسب اصالت سازمان غذا و دارو به صورت خام

سپس نوبت به تولید و چاپ برچسب ها می رسد. این عملیات نیازمند تجهیزات پیشرفته از جمله چاپگرهای مدرن و ریبون مرغوب است. این برچسب ها به صورت عمده و در سایزهای متفاوت، به صورت خام تولید شده و در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. در مرحله بعد اطلاعات منحصر به فرد هر محصول روی آنها چاپ می شود.

قیمت برچسب اصالت سازمان غذا و دارو

قیمت برچسب اصالت سازمان غذا و دارو، همانند سایر محصولات، بستگی به کیفیت و قیمت مواد اولیه و همچنین تجهیزات مورد استفاده دارد. ریبون یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت برچسب است. ریبون ها جوهرهایی هستند که به صورت رولی به فروش رسیده و کیفیت های متفاوت دارند. ریبون وکس نوع معمولی آن، ریبون وکس رزین و رزین، کیفیت متوسطی داشته و ریبون سوپر رزین کیفیت بالایی دارد. کیفیت ریبون در مرغوبیت و همچنین قیمت لیبل نهایی، نقش به سزایی دارد. عامل دیگر در تعیین قیمت برچسب اصالت سازمان غذا و دارو، نوع برچسب است. برچسب هایی که به صورت یک طرفه چاپ و تولید می شوند، چون فشار بیشتری را به چاپگر وارد می کنند، قیمت بیشتری دارند.

سایز برچسب و سفارش به صورت عمده یا جزئی از دیگر عوامل موثر بر قیمت برچسب اصالت کالا است. به صورت طبیعی برچسب های کوچکتر و همچنین سفارش در مقیاس بالا، هزینه واحد کمتری برای متقاضی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید
سامانه پیامکی لیبل اصالت کالا

سخن آخر

حتما با برچسب اصالت کالا روی محصولات غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی، برخورد کرده اید. این برچسب ها فواید و کارکردهای زیادی برای سلامت و اقتصاد فرد و جامعه دارند. زیرا این برچسب اگر واقعی بوده و با تایید سازمان غذا و دارو صادر شده باشد، به شما در مورد سلامت، بهداشت و مرغوبیت کالا اطمینان خاطر می دهد. برچسب اصالت سازمان غذا و دارو همچنین می تواند از ورود غیرقانونی محصولات سلامت محور، به داخل کشور ممانعت نموده و از این طریق تاثیر مثبت بر رشد و توسعه تولید داخلی داشته باشد.

شرکت های دارای مجوز برای تولید و چاپ برچسب اصالت سازمان غذا و دارو، ضمن تولید این برچسب ها، می توانند در فرآیند اداری سازمان غذا و دارو جهت دریافت کد و برچسب به شما یاری رسانند. شرکت کیمیا تجارت سیب سبز با برند اصالت چاپ، یکی از بزرگترین مجموعه های ارائه خدمات در زمینه طراحی، تولید و چاپ برچسب اصالت در ایران است. کارشناسان زبده این شرکت، به صورت شبانه روزی، آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه های مختلف مربوط به برچسب های مختلف سازمان غذا و دارو هستند.

    نظر شما چیست؟

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند*