دسته بندی :

آخرین مطالب سایت

اینستاگرام ما

ما را فالو کنید

تشخیص اصالت کالا

نحوه تشخیص اصالت کالا

وقتی برای خرید یک کالا اقدام می کنید، اصالت و کیفیت آن تا چه حد برای شما اهمیت دارد؟ چطور می توان کالای اصلی را از کالای فیک تشخیص داد؟ در بازار امروز بر اثر افزایش قیمت دلار، کالاهای با کیفیت خارجی، قیمت بالایی داشته و سودجویان از این بازار آشفته سوء استفاده می کنند. آنها با عرضه کالاهای فیک و تقلبی که شباهت زیادی با کالاهای اصلی و اورجینال دارند، مشتریان را اغفال می کنند. این مشکل در مورد برندهای با کیفیت داخلی و محصولات سلامت محور مانند محصولات آرایشی، دارویی و پزشکی نیز صدق می کند. فرض کنید اگر تمام کالاهای اصلی و با کیفیت امکان رهگیری و شناسایی داشته باشند، آنگاه این مشکل تا حد زیادی برطرف خواهد شد. استفاده از برچسب اصالت بر روی محصولات و استعلام بارکد ویژه آن از سازمان های مربوطه، این امکان را فراهم می کند. در این مقاله در مورد نحوه تشخیص اصالت کالا صحبت خواهیم کرد.

تشخیص اصالت کالا چه اهمیتی دارد؟

در بازار امروز تشخیص اصالت کالا، به ویژه در مورد گروه خاصی از محصولات، ضرورتی اجتناب ناپذیر است. این امر به علت افزایش روزافزون حجم کالاهای فیک و تقلبی الزام یافته است. این کالاها شباهت بسیار زیادی به کالاهای اصلی و معتبر دارد، طوری که تشخیص آن، برای مشتریان و خریداران بسیار سخت و گاهی ناممکن است. تشخیص تفاوت بین آنها نیازمند مهارت و تخصص در زمینه آن محصول است. عموم جامعه از چنین مهارت و تخصصی برخوردار نیستند. بنابراین استفاده از ابزارهای جانبی که در تشخیص اصالت کالا به مصرف کنندگان یاری رساند، اهمیت ویژه ای دارد.

بیشتر بخوانید
برچسب اصالت سازمان غذا و دارو و نحوه دریافت آن
نحوه تشخیص اصالت کالا
ظاهر مشابه کالاهای فیک با اصلی

تشخیص اصالت به ویژه برای محصولاتی که به طور مستقیم با سلامتی انسان ارتباط دارد، بسیار مهم است. از این رو سازمان غذا و دارو با ابتکار خاصی، لیبل اصالت کالا را طراحی و استفاده از آن را برای تمام محصولات سلامت محور، اجباری کرده است. متقابلا مصرف کنندگان باید با فرآیند تشخیص اصالت کالا آشنا بوده و توان تشخیص کالای اصلی از فیک را کسب نمایند. در این صورت می توانند در هنگام مشاهده کالاهای فیک و تقلبی، به سازمان های مربوطه گزارش کرده و از رشد قارچ گونه آنها جلوگیری کنند. در ادامه شما را با فرآیند لازم جهت تشخیص اصالت کالا آشنا خواهیم کرد.

لیبل بارکد دار به تنهایی نشانه اصالت کالا نیست

لازم به ذکر است تمام کالاهایی که اجازه توزیع در بازار دارند، دارای برچسب هایی هستند که از طریق کدهای منحصر به فرد روی آنها، قابل رهگیری و شناسایی می باشند. برچسب اصالت کالا، برچسب شبنم از جمله این برچسب ها هستند که از ورود و توزیع محصولات فیک و تقلبی در بازار جلوگیری می کنند. برای تشخیص اصالت هر محصول کافی است با نرم افزارها و اپلیکیشن ها مختلف یا دستگاه بارکد خوان، کد مربوط به محصول را اسکن نمایید. با این روش می توانید به مشخصات محصول مورد نظر دسترسی پیدا کنید.

بیشتر بخوانید
نحوه دریافت نشان شیما از 0 تا 100

توجه به یک نکته بسیار ضروری است که لیبل بارکد دار به تنهایی دلیل بر اصالت کالا نیست. چون همان گونه که محصولات فیک وجود دارند، برچسب های فیک هم وجود دارند. مهم این است که بارکد مربوطه، بعد از اسکن و استعلام، اطلاعات منحصر به فرد محصول را نمایش دهد.

ابزارهای تشخیص اصالت کالا

خوشبختانه روش های مطمئنی برای تشخیص اصالت کالا وجود دارد. ناظران بازار، تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای معتبر، در پی چاره جویی برای این مساله برآمده و با ترفندهایی، از توزیع محصولات بدون اصالت جلوگیری می کنند. اگر شما به عنوان مصرف کننده، با روش های تشخیص اصالت کالا آشنا شوید، می توانید با اطمینان خرید خود را انجام داده و برای پرداخت بهای آن، تردید نداشته باشید.

نحوه تشخیص اصالت محصول
استفاده از دستگاه بارکد خوان برای تشخیص اصالت کالا

در مورد محصولات سلامت محور، که ملزم به استفاده از برچسب اصالت کالا هستند، بهترین مرجع برای تشخیص اصالت، سازمان غذا و دارو است. با رهگیری این کالاها از طریق کد UID روی برچسب یا کد اصالت 16 رقمی زیر اسکرچ، می توان محصول را شناسایی کرد. این کار از طریق سامانه غذا و دارو به آدرس https://ttac.ir/Inquiry امکان پذیر است.

نحوه تشخیص اصالت کالا
استعلام اصالت کالاهای سلامت محور از طریق سامانه سازمان غذا و دارو

استفاده از اپلیکیشن های بارکد خوان که روی تلفن های همراه قابل نصب هستند، نیز می توان برای تشخیص اصالت کالا اقدام کرد. اگر دسترسی به اینترنت و گوشی های هوشمند امکان پذیر نباشد، از طریق تلفن گویا و سرویس پیامک نیز، امکان تشخیص اصالت وجود دارد.

بیشتر بخوانید
برچسب اصالت تجهیزات پزشکی و دانستنی های آن

نحوه تشخیص کالای اصل از تقلبی

تشخیص اصالت کالا چه منافعی به دنبال دارد؟

واقعیت این است که اقدام هر فرد برای تشخیص اصالت کالا، هم منافع فردی و هم منافع اجتماعی دارد. در درجه اول باعث جلوگیری از قاچاق کالا می شود. زیرا تنها کالاهایی که به صورت قانونی وارد کشور شده اند، دارای برچسب های اصالت هستند. اگر تمامی مردم نسبت به کارکرد برچسب های اصالت و نحوه رهگیری آن آشنا باشند، کالاهای قاچاق به مرور حذف شده و جای خود را به کالاهای با کیفیت و معتبر خواهند داد.

سلامت محصول یکی از فاکتورهای مهم به ویژه برای محصولات غذایی، آرایشی، دارویی و تجهیزات پزشکی است که با رهگیری کد اصالت کالا قابل بررسی خواهد بود. اطمینان از کیفیت محصول از دیگر منافع رهگیری کالا از طریق برچسب اصالت کالا است. زیرا تنها کالاهایی که از کیفیت مناسب برخوردار باشند، می توانند برچسب اصالت دریافت نمایند.

حال سوال این جاست که اگر با روش های تشخیص اصالت کالا، محصول تقلبی را شناسایی کردیم، چه وظیفه ای داریم؟ پاسخ این است که اگر پس از استعلام، متوجه شدید کالای مورد نظر اصالت و کیفیت ندارد، حتما از خرید آن صرف نظر نمایید. در گام بعد نهادهای مرجع را نسبت به این قضیه، آگاه کرده و با این اقدام خیرخواهانه خود، به کاهش آمار فساد و قاچاق کمک کنید.

بیشتر بخوانید
تفاوت بین Batch number و Lot number

برای داشتن جامعه ای سالم که از محصولات سالم و با کیفیت لذت می برد، نیازمند مشارکت و مسئولیت پذیری عموم مردم هستیم. به عنوان یک وظیفه انسانی و شهروندی، صرفا از ظاهر کالا قضاوت نکرده و با دقت در مورد اصالت آن تحقیق کنیم. از خرید کالاهای بی کیفیت اجتناب کرده و مقامات مسئول را نسبت به کالاهای غیرقانونی در بازار آگاه کنیم.

    نظر شما چیست؟

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند*