دسته بندی :

آخرین مطالب سایت

اینستاگرام ما

ما را فالو کنید

نحوه دریافت نشان شیما از 0 تا 100

نحوه دریافت نشان شیما

نشان شیما مهمترین گواهی در صنعت مد و پوشاک است. در این مقاله ضمن معرفی، نحوه دریافت نشان شیما به صورت قدم به قدم توضیح داده می شود.

در دنیای امروز، یکی از مسائل مهم روزمره به ویژه برای خانم ها، مد و لباس است. این مساله برای اقتصاد و اجتماع امروز نیز اهمیت ویژه ای دارد. انواع مدل های لباس به صورت پی در پی وارد بازار شده و هر کدام با ویژگی های خاص خود، مخاطبان زیادی را به سمت خود جلب می کند. طراحان لباس آماده اند تا با ایده های متنوع، سبک پوشش مردم را تازه کنند. در میان انواع مدل ها و برندهای ایرانی، غربی و شرقی، مدل های با سبک ایرانی – اسلامی نیز، طرفداران خاص خود را دارند.

راهنمایی کامل در مورد نحوه دریافت نشان شیما

نشان شیما در همین زمینه طراحی و عرضه شده است. طراحان، تولیدکنندگان لباس و فعالان حوزه کد و پوشاک، با این نشان و مزیت های آن آشنا هستند. شیما در واقع برای حفاظت از حقوق مادی و معنوی طراحان مد و لباس، توسط کارگروه ساماندهی مد و لباس ایران ارائه شده است. در این مقاله ضمن معرفی نشان شیما و مزیت های آن، در مورد نحوه دریافت نشان شیما سخن خواهیم گفت. اگر به موضوعات مد و لباس علاقه مندید یا در پی دریافت نشان شیما برای طرح منحصر به فرد خود هستید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

نحوه دریافت نشان شیما
نشان شیما

نشان شیما چیست؟

در مقدمه نحوه دریافت نشان شیما، ابتدا باید نشان شیما معرفی شده و اهمیت و مزایای آن ذکر شود. در تمام حوزه های صنایع خلاق، به افرادی که صاحب سبک بوده و طرحی نو ارائه کرده اند، نشان ها و جوایزی اعطا می گردد که ضمن قدردانی، از حقوق مالکیت معنوی آنها محافظت شود. در ایران بحث مالکیت معنوی در تمام حوزه های صنایع خلاق مانند حوزه ادب، هنر و موسیقی، مورد بی توجهی بوده است. افراد مختلف می توانند بدون هیچ محدودیت قانونی، از آثار دیگران کپی برداری و بهره برداری مادی نمایند.

در میان صنایع خلاق، مد و لباس به علت تاثیرات فرهنگی و اجتماعی از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و طراحان این حوزه مستحق توجه و حمایت بیشتری هستند. نشان شیما به همین منظور طراحی و ارائه شده است.

شبکه یکپارچه مد و لباس ایران، در راستای تحقق اهداف ماده 1 قانون ساماندهی مد و لباس در زمستان 1385 و همچنین صیانت از طرح های تایید شده درکمیسیون ماده 4 ایجاد شده و سپس نشان شیما به عنوان شناسه یکپارچه مد و لباس ایران تعریف شده است. کمیسیون ماده 4، یکی از کمیسیون های کارگروه ساماندهی مد و لباس است. این کارگروه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده است. سایر اعضای این کارگروه در قسمت مفاد قانونی، معرفی خواهند شد.

نشان شیما به هنرمندان طراح و تولیدکنندگان مد و لباس، زیورآلات، کیف و کفش با سبک ایرانی اعطا می شود و در واقع یک تاییدیه رسمی برای حفاظت از حقوق صاحب اثر است و شناسنامه این اثر در سیستم اطلاعاتی طراحان ثبت می گردد.

دریافت نشان شیما رایگان و مستلزم شرایط ویژه ای است. اجرای این طرح با استقبال گسترده ای مواجه شده است. به عنوان مثال در نیمه اول سال 1399، یک هزار و 779 طرح در حوزه مد و لباس، توانستند این نشان را دریافت نمایند. این آمار در سال های مختلف متفاوت بوده و به آثار مختلفی اعطا شده است. آمار تعداد طراحان و تعداد شیمای ثبت شده به تفکیک هر استان در سایت کارگروه ساماندهی مد و لباس ایران، قسمت سامانه طراحان قابل رویت است.

نحوه دریافت نشان شیما
نشان شیما، شناسه یکپارچه مد و لباس ایران

طبق قانون ساماندهی مد و لباس مصوب 1385، تنها مرجع قانونی جهت اعطای نشان شیما، کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور است. برای آشنایی با نحوه دریافت نشان شیما بهتر است قوانین مربوط به آن را مطالعه بفرمایید. در قسمت بعد این قوانین را به صورت مفصل توضیح می دهیم.

قانون ساماندهی مد و لباس

پوشاک و لباس تاثیرات شگرفی بر نوع زندگی و فرهنگ جامعه دارد و از طرف دیگر با توجه به تاکید اسلام در مورد پوشش، مد و لباس در کشور ما و سایر کشورهای اسلامی، اهمیت ویژه ای دارد. از این رو قوانین مشخصی مربوط به لباس و پوشاک، در میان قوانین کشور ما وجود دارد. طبق قانون ساماندهی مد و لباس که در تاریخ 12 دی ماه 1385، به تصویب شورای اسلامی رسید، کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با هدف نظارت بر روند طراحی مد و پوشاک تاسیس شد. در ادامه مواد قانونی آن در سه دسته اصلی بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید
مجوز ترخیص یا LC چیست؟

در ماده 1 قانون ساماندهی مد و لباس هدف از تشکیل کارگروه ساماندهی مد و لباس ایران و همچنین اعضای تشکیل دهنده آن که از سازمان ها و ارگان های مختلف هستند، ذکر شده است. در تبصره این ماده آمده است که مصوبات این کارگروه پس از امضا و ابلاغ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قابل اجرا خواهد بود. متن ماده 1 به این شرح است:

«به منظور حفظ و تقویت فرهنگ و هویت ایرانی- اسلامی، ارج نهادن، تبیین، تثبیت و ترویج الگوهای بومی و ملی، هدایت بازار تولید و عرضه البسه و پوشاک بر اساس طرح ها و الگوهای داخلی و نیز در جهت ترغیب مردم به پرهیز از انتخاب و مصرف الگوهای بیگانه و غیر مانوس با فرهنگ و هویت ایرانی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است جهت پی ریزی ساختار مدیریتی موضوع این قانون، کارگروهی (کمیته ای) متشکل از یک نماینده تام الاختیار از هر کدام از وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، بازرگانی، صنایع و معادن و سازمان های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و مدیریت برنامه ریزی کشور و سه نفر از نمایندگان صنوف ذیربط (طراحان و تولیدکنندگان) و یک نفر نماینده از کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر تشکیل دهد.»

نحوه دریافت نشان شیما
نشان شیما برای طراحان مد و لباس

همکاری وزارت خانه های مختلف برای ساماندهی مد و لباس کشور

در چند ماده از قانون ساماندهی مد و لباس، برخی وزارت خانه ها را مکلف به اقدامات عملی نموده است. در ماده 2 به وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در جهت ترویج نمادها و الگوهای پارچه و لباس ایرانی و بومی و همچنین تشویق در جهت پرهیز از الگوهای مغایر با فرهنگ ایرانی – اسلامی، تاکید شده است. در ماده 3 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت بازرگانی را برای برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های ملی و بین المللی، با هدف تبادل فرهنگی ملل مسلمان با محوریت نمادها و الگوهای پارچه و لباس ایرانی – اسلامی، مکلف کرده است. در ماده 5 عنوان شده که «وزارت بازرگانی مکلف است برای دسترسی عمومی و حمایت از تولید و فروش پارچه ها و پوشاک منطبق با الگوهای ایرانی- اسلامی، نمایشگاه های عرضه فصلی مد و لباس برگزار نماید.»

در ماده 6 قانون ساماندهی مد و لباس، به تکلیف وزارت بازرگانی برای وضع عوارض گمرکی بر واردات تجاری پوشاک و پارچه های خارجی جهت حمایت از تولیدات داخلی، با هدف افزایش رقابت بین تولیدکنندگان داخلی، تاکید شده است. در ماده 7 وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی و وزارت صنایع و معادن را برای تاسیس تعاونی، اعطا مجوز فعالیت و بهره گیری از تسهیلات دولتی با اولویت دهی به طراحان و تولیدکنندگان پارچه و لباس با الگوهای ایرانی – اسلامی، مکلف کرده است. در تبصره این ماده بانک ها را برای در اولویت قرار دادن متقاضیان فوق جهت دریافت تسهیلات بانکی خوداشتغالی، ملزم کرده است. در ماده 8، وزارت بازرگانی موظف به اعمال تمهیدات و اقدامات حمایتی لازم جهت تشکیل و تقویت صنف طراحان لباس شده است.

نحوه دریافت گواهی شیما
کارگروه ساماندهی مد و لباس

حمایت مادی، معنوی, علمی از طراحان پارچه و لباس ایرانی

در برخی مواد قانون ساماندهی مد و لباس، به حمایت مادی و معنوی وزارت خانه های مختلف اشاره شده است. در ماده 4 به حمایت قانونی از طرح ها و الگوهای پارچه و لباس مبتنی بر نمادهای ایرانی – اسلامی، در قالب حقوق مولفان، مصنفان و کانون ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی، تاکید شده است. در ماده 9 کلیه دستگاه های دولتی را برای ارائه تسهیلات خرید پارچه و لباس ایرانی – اسلامی به کارکنان خود مکلف کرده و در ماده 10 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را موظف به حمایت از تحقیقات و رساله های تخصصی مشمول این قانون نموده است.

نشان شیما در راستای تحقق اهداف مندرج در قانون ساماندهی مد و لباس، به طرح های تایید شده طراحان و هنرمندان کشور اعطا می گردد. حال که با مفاد قانونی مرتبط با نشان شیما آشنا شدید، می توانید مزیت های این نشان را درک نمایید. در ادامه برخی مزایای این نشان به صورت خلاصه بیان خواهد شد. همچنان با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید
لیبل اصالت تجمیعی و تفاوت آن با برچسب اصالت کالا

دریافت نشان شیما چه مزایایی دارد؟

همان طور که در قسمت های قبل و در میان مفاد قانونی مرتبط با نشان شیما، مشاهده فرموید، دولت برای حمایت همه جانبه از مد و لباس ایرانی- اسلامی، قوانینی وضع کرده است. نشان شیما در حوزه مد و لباس مانند گواهی ثبت اختراع عمل کرده و نشان می دهد که طرح مورد نظر ایده ای جدید، ناب  و منحصر به فرد بوده و سایر افراد تنها با اجازه طراح، می توانند از آن بهره داری نمایند.

لباسی که موفق به دریافت نشان شیما شده است، در ژورنال های مختلف ثبت می شود. بعد از آن که اثر به نام طراح ثبت شد، کپی برداری بدون اجازه وی، جرم محسوب می شود. در صورت کپی غیرقانونی، طراح صاحب اثر می تواند از طریق دادگاه های مربوطه اعلام دادخواست کرده و برای احقاق حقوق خود شکایت کند. به این ترتیب طراحان با دریافت نشان شیما می توانند از حقوق مادی و معنوی طرح و خلاقیت خود محافظت نمایند.

اطلاع از نحوه دریافت نشان شیما به ویژه برای صاحبان برندهای بزرگ در صنعت مد و پوشاک، بسیار اهمیت دارد. همچنین فارغ التحصیلان رشته های طراحی لباس نیاز دارند در مورد نحوه دریافت نشان شیما اطلاعات کافی داشته باشند تا از طریق ایده پردازی در این حوزه، بتوانند کار آفرینی داشته و کسب و کار دائمی برای خود ایجاد نمایند.

از جمله دیگر مزیت های مهم دریافت نشان شیما می توان به این موارد اشاره کرد: اخذ مجوز خانه مد و لباس، مجوز لازم جهت برگزاری رویدادهای مد و لباس، مجوز فرهنگی جهت راه اندازی موسسه های تک منظوره، استفاده از خدمات بیمه تامین اجتماعی و تسهیلات بانکی ویژه هنرمندان. طراح و تولیدکننده ای که دارای 10 نشان شیما باشد، می تواند از خدمات بیمه هنرمندان استفاده نماید. همچنین هنرمندان دارای نشان شیما برای معرفی به جشنواره های ملی و بین المللی مرتبط در اولویت بوده و معرفی نامه برای ثبت برند و ثبت شرکت ها دریافت می نمایند.

نحوه دریافت گواهی شیما
نحوه دریافت نشان شیما برای پوشاک با طرح های ایرانی اسلامی

دریافت نشان شیما چه الزاماتی دارد؟

در قسمت های قبل در مورد مفاد قانونی مرتبط با نشان شیما و همچنین مزایای آن آشنا شدید. لازم است بدانید دریافت نشان شیما الزاماتی در بردارد از جمله: حضور فعال در جشنواره ها و رویدادهای مد و لباس، ارسال آثار در جشنواره های ملی و بین المللی، برگزاری جشنواره با مشارکت مادی و معنوی کارگروه ساماندهی مد و لباس ایران، دریافت کارت صلاحیت طراحان مد و لباس، برگزاری جشنواره های تخصصی در حوزه مد و پوشاک، تمدید مجوز موسسه های تحت پوشش مربوطه.

از آن جایی که اعطای این نشان محدودیتی ندارد، افراد خلاق و صاحب سبک در زمینه مد و پوشاک می توانند با کسب آگاهی لازم نسبت به نحوه دریافت نشان شیما و اقدامات لازم جهت دریافت، از مزایای آن برخوردار شوند. در ادامه مقاله توضیحات لازم در مورد نحوه دریافت نشان شیما ارائه خواهد شد.

نحوه دریافت نشان شیما و شرایط آن

همان طور که اشاره شده دریافت نشان شیما محدودیت تعدادی ندارد. یعنی چنین نیست که برای آن سقفی وجود داشته باشد. بلکه هر تعداد آثاری که از نظر طراحی مطابق کمیسیون ماده 4 باشند، قابلیت دریافت این نشان را دارند.

تابعیت جمهوری اسلامی و پایبندی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شرایط اولیه برای درخواست نشان شیما هستند. نکته مهم در مورد نحوه دریافت نشان شیما این است که طراح متقاضی باید سوابق فنی و مهارتی متناسب داشته باشد. این سوابق در هنگام ارزیابی اولیه بررسی شده و در صورت عدم تطابق، ارزیابی طرح ادامه پیدا نخواهد کرد. تمام افرادی که دارای مدرک تحصیلی یا فنی (حداقل مدرک کارشناسی) مرتبط با حوزه مد و لباس هستند، همچنین هنرمندان تجربی و اشخاص دارای پروانه بهره برداری / جواز کسب یا مجوز صادرات در این حوزه، می توانند برای دریافت نشان شیما اقدام نمایند.

نشان شیما
استفاده از طرح های ایرانی در لباس

نحوه دریافت نشان شیما به این صورت است که شاخص های متعددی برای آن تعریف شده است. برخی از مهم ترین شاخص ها عبارتند از: خلاقیت و نوآوری در طراحی و دوخت لباس، راحت بودن لباس، استفاده از طرح های اسلیمی ایرانی، تناسب رنگ و پارچه، کاربردی بودن لباس برای موقعیت های مختلف. مهم ترین شاخص در انتخاب طرح این است که با الگوهای ایرانی – اسلامی تناسب و هماهنگی داشته باشد. در پایان امتیاز بندی، هر اثری که بتواند از 100 امتیاز حداقل 55 امتیاز کسب نماید، موفق به دریافت نشان شیما خواهد بود. نکته قابل توجه دیگر این است که علاوه بر لباس، هر آنچه تحت عنوان پوشاک قرار می گیرد، می تواند این نشان را دریافت کند، از جمله زیورآلات، اکسسوری، کیف و کفش.

بیشتر بخوانید
برچسب اصالت تجهیزات پزشکی و دانستنی های آن

ثبت نام برای دریافت نشان شیما

همان طور که در قسمت های قبل توضیح داده شد نشان شیما در حفاظت از حقوق مالکیت معنوی صاحب اثر تاثیرگذار بوده و مانع از سودجویی سایرین می گردد. اما نحوه دریافت نشان شیما شامل مراحل مشخصی است. نکته اول این است که دریافت این نشان رایگان است. پس مراقب باشید تحت این عنوان از شما سوء استفاده نشود.

مرحله اول دریافت نشان شیما، ثبت نام در سایت کارگروه ساماندهی مد و لباس ایران به آدرس https://iranmode.farhang.gov.ir/ است. سپس در قسمت سامانه طراحان، روی بخش صدور شیما، به آدرس https://tarrahan.farhang.gov.ir/Pages/default.aspx کلیک کنید. در مرحله ثبت نام، اطلاعات عمومی از جمله مشخصات شناسنامه ای، آدرس، تلفن ثابت و همراه، آدرس پست الکترونیک باید وارد شود. در ارائه اطلاعات به خصوص تلفن همراه و پست الکترونیک دقت لازم را داشته باشید. چون اطلاع رسانی های بعدی از طریق آنها انجام می پذیرد. توجه کنید ویرایش اطلاعات بعد از ثبت نهایی امکان پذیر نیست. همچنین درج اطلاعات نادرست، منجر به عدم پذیرش درخواست می شود. پس با دقت تمام فیلدها را چک کرده تا از صحت آنها اطمینان حاصل نمایید.

نشان شیما
بخش صدور شیما در سامانه جامع طراحان کارگروه ساماندهی مد و لباس

در مرحله دوم دریافت نشان شیما نوبت به بارگذاری عکس مدارک می رسد. این مدارک عبارتند از: تصویر شناسنامه و کارت ملی، عکس پرسنلی 4  3 و عکس کارت پایان خدمت یا معافیت (ویژه آقایان). اگر متقاضی شرکت یا برندی را ثبت کرده است، باید تصویر آخرین روزنامه رسمی و همچنین اساسنامه شرکت نیز ارائه گردد. عکس ها باید در فرمت GIF، PNG یا JPG و در حجم حداکثر 500 کیلوبایت بوده و اساسنامه به صورت فایل PDF و با حجم حداکثر 2 مگابایت باشد.

شماره پیگیری و ارسال اثر

در مرحله درخواست باید یک تصویر واضح و با کیفیت با فرمت GIF، PNG یا JPG و حداکثر حجم 500 کیلوبایت از طرح خود ارسال گردد. بعد از ثبت نام، ارائه مدارک لازم و ثبت درخواست یک شماره پیگیری 8 رقمی برای متقاضی ارسال می گردد. این شماره از طریق پیامک یا پست الکترونیکی ارسال شده و قابل صدور مجدد نیست. یعنی اگر متقاضی این شماره را گم یا فراموش کند، باید ثبت نام خود را دوباره انجام دهد. پس شماره پیگیری را در جایی مطمئن یادداشت کرده و در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید.

برای پیگیری وضعیت نحوه دریافت نشان شیما باید به همین سامانه مراجعه شود. برای پیگیری به شماره ملی شخص حقیقی(یا شناسه ملی شخص حقوقی ثبت نام کننده)، شماره همراه ثبت شده و شماره پیگیری 8 رقمی نیاز خواهد بود. وضعیت رسیدگی به درخواست از طریق پست الکترونیکی یا پیامک اطلاع رسانی خواهد شد. پس از اینکه درخواست با موفقیت ثبت شد، لازم است یک نمونه از طرح به صورت دوخته شده برای دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس ارسال گردد. این طرح طبق موازین کمیسیون ماده 4 ارزیابی و داروی خواهد شد. در قسمت بعد در مورد جزئیات این ارزیابی توضیح خواهیم داد.

چگونگی رسیدگی به درخواست ها

نحوه دریافت نشان شیما به این صورت است که بعد از ثبت اثر و ارائه فرم های تکمیل شده و مدارک مورد نیاز، در دو مرحله ارزیابی انجام می گردد. ارزیابی اولیه آثار در دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس انجام شده و سپس طرح در کمیسیون بررسی می گردد. تبصره ای هم در این باره وجود دارد که در پایان این تیتر به صورت کامل ذکر خواهد شد.

ارزیابی اولیه در دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس، به این صورت است که مدارک و سوابق فرد، سوابق فنی و مهارتی درخواست کننده از لحاظ داشتن تجارب کافی متناسب با موضوع درخواست و همچنین رعایت قانون کپی رایت در طرح ارائه شده بررسی می شود. اگر نتیجه همه این بررسی ها مثبت باشد، طرح برای ارزیابی نهایی به کمیسیون ارسال می گردد. این ارزیابی بر اساس نمادهای ایرانی – اسلامی صورت گرفته و نتایج نهایی از طریق دبیرخانه به متقاضیان اطلاع رسانی می گردد. بعد از اعلام نتیجه نهایی، متقاضیان باید حداکثر تا یک ماه بعد از اعلام نتیجه، برای دریافت کد و اصل اثر به صورت حضوری مراجعه نمایند. در غیر این صورت کد صادره باطل می شود.

بیشتر بخوانید
برچسب بارکد و انواع آن + کاربرد انواع لیبل بارکد

تبصره: «بررسی، ارزیابی و اعطای نشان شیما به صورت غیرمتمرکز برای مراکز، موسسات و خانه های مد که بیش از 30 طرح جدید جهت اخذ نشان شیما داشته باشند، پس از ارائه درخواست کتبی و موافقت دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور اقدام خواهد شد.»

وقتی تمام مراحل فوق با موفقیت انجام شده و نتیجه اعلام شده مثبت باشد، طرح مورد نظر برای صیانت و حراست از حق معنوی طراح لباس در سامانه شیما ثبت شده و تاییدیه نهایی اعطا می گردد.

برای مطالعه کامل و دقیق نحوه دریافت نشان شیما در سایت کارگروه ساماندهی مد و لباس، به آدرس https://iranmode.farhang.gov.ir/fa/neshanshima مراجعه فرمایید.

نحوه دریافت گواهی صنعت مدو پوشاک
دستورالعمل نحوه دریافت نشان شیما در کارگروه ساماندهی مد و لباس

معرفی شناسنامه طراحی لباس

برای دریافت نشان شیما، یکی از موارد مورد نیاز، شناسنامه طراحی لباس است. همان طور که محصولات مختلف دارای کارت ها و بروشورهایی هستند که مشخصات منحصر به فرد آن محصول را نشان می دهند، شناسنامه طراحی لباس هم تمام نکات و جزئیات لباس مورد نظر را بیان می کند. این شناسنامه که با عنوان شناسنامه فنی محصول نیز شناخته می شود، طرح کلی از مشخصات فنی و جزئیات تولید را به صورت خلاصه و در عین حال جامع نمایش می دهد. شناسنامه طراحی لباس دارای اطلاعات مهمی همچون عکس واضح از محصول، نام و کد محصول، توضیحی کوتاه در مورد محصول، رنگبندی و مواد به کار رفته در آن، تاریخ تولید، قیمت نهایی فروش، کشور تولیدکننده و چرخه حیات محصول است.

مزیت اصلی شناسنامه طراحی لباس این است که در تولید عمده، درصد خطا را تا حد زیادی کاهش می دهد. در واقع با این شناسنامه به طور دقیق مشخص می شود که جهت تولید عمده یا جزئی، چه پیش نیازهایی وجود دارد. از این رو تولید آن حتی در مقیاس بالا، با دقت و سرعت بیشتری انجام خواهد شد. از این طریق سرمایه گذاری برای تولید آن نیز توجیه اقتصادی خواهد داشت. با توجه به اهمیت شناسنامه طراحی لباس لازم است در تنظیم و چاپ آن ظرافت و دقت کافی اعمال شود.

شرکت در جشنواره های ملی و بین المللی

همان طور که در قسمت های قبل تاکید شد، یکی از مزایای دریافت نشان شیما این است که طراح می تواند برای شرکت در نمایشگاه ها و جشنواره های ملی و بین المللی مد و فشن شرکت نماید. این رویدادها همه ساله و در فصول مختلف در تمام دنیا برگزار می شوند. بعضی از این رویدادها فقط مختص نمایش آخرین آثار طراحان لباس است. اما در برخی دیگر فروش آثار نیز انجام می شود. هفته مد پاریس، هفته مد نیویورک، هفته لباس های زنانه و مردانه میلان، هفته مد لندن برخی از مهم ترین رویدادهای بین المللی برای طراحان، تولیدکنندگان و علاقه مندان مد و لباس است.

در ایران نیز به صورت سالانه و فصلی رویدادهایی با این موضوع برگزار می شود. نمایشگاه بین المللی پوشاک تهران، هر ساله در مکان نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می گردد. این نمایشگاه از سال 1392 پایه گذاری شده و پذیرای بهترین و معروف ترین برندهای داخلی در طراحی و تولید لباس، است.

نحوه دریافت گواهی صنعت مدو پوشاک
قوانین مربوط به نحوه دریافت نشان شیما

به عنوان یک طراح خلاق که ایده های نابی دارد، می توانید با مطالعه نحوه دریافت نشان شیما، نسبت به دریافت آن اقدام نمایید. در این صورت از مزایای بسیار از جمله شرکت در نمایشگاه های ملی و بین المللی برخوردار شوید. در این صورت می توانید در فضایی گسترده طرح و خلاقیت خود را به نمایش بگذارید.

اعطای نشان برای طراحی لباس چه اهمیتی دارد؟

در پایان مقاله به نکته مهمی اشاره می کنیم. شاید با خود بگویید دریافت نشان برای طراحی لباس چه اهمیت دارد؟ در نگاه اول به نظر می رسد تولید لباس و پوشاک کار ساده ای است. با چند برش ساده و دوخت معمولی می توان لباسی را آماده کرد. اما اگر تجربه تولید لباس داشته باشید می دانید که این فقط ظاهر مسئله است. تولید لباسی که در عین زیبایی، جذابیت و پوشش، بتواند نیازهای فرد را پاسخگو باشد، نیاز به مهارت های زیادی دارد. تولید لباس از ایده طراح آغاز شده و با دوخت و اتوکشی به پایان می رسد. یکی از اصول مهم در طراحی لباس و تولید آن خلاقیت است. در مرحله بعد هنر و مهارت دوخت و تبدیل طرح به اثر، اهمیت زیادی دارد. در ادامه اهمیت طراحی لباس به عنوان یکی از انواع صنایع خلاق بررسی خواهد شد.

بیشتر بخوانید
پیش کد یا Prefix چیست و چه کاربردی دارد؟
نحوه دریافت نماد صنعت مدو پوشاک
طراحی لباس یکی از شاخه های صنایع خلاق

طراحی لباس جزو صنایع خلاق

صنعت مد و لباس یکی از صنایع خلاق محسوب می شود، زیرا خلاقیت انسان تاثیر زیادی در تنوع و کیفیت آن دارد. از آن جایی که خلاقیت انسان محدودیت ندارد، تنوع طرح و رنگ در میان صنایع خلاق نامحدود است. نکته قابل توجه در مورد خلاقیت این است که هرچه بیشتر به کار افتد و بهره برداری شود، شکوفاتر خواهد شد. برای شکوفایی خلاقیت در جامعه، مربیان، افراد تاثیرگذار و دولت ها، با طرح انگیزه های جدی، سعی در به کارگیری خلاقیت مردم و گروه های مختلف دارند. انگیزه های مادی و معنوی همچون مسابقات مختلف و جوایز ارزنده، تبلیغات رایگان برای صاحبان آثار خلاق، نشان و لوح تقدیر که ارزش اجتماعی بالایی داشته باشد و نیز حمایت و صیانت از حقوق مالکیت معنوی صاحبان اثر.

از آن جایی که خلاقیت ارزشمند است صاحبان فکر خلاق نیز ارزشمند هستند و باید مورد توجه قرار گیرند. جالب است بدانید در کشورهای پیشرفته به صنایع خلاق توجه ویژه ای می شود. صنایع خلاق ضمن ایجاد تازگی در جامعه، برای رشد و توسعه اقتصادی تمام کشورها اهمیت زیادی دارند. یکی از موضوعات مهم در صنایع خلاق از جمله مد و لباس، حمایت از حقوق مالکیت معنوی صاحبان آثار خلاق و منحصر به فرد است. حقوق مذکور بیانگر این موضوع است که تمام منافع مادی و معنوی اثر باید متعلق به صاحب اثر بوده و دیگران بدون اجازه وی حق کپی برداری و بهره برداری اقتصادی از آن را نداشته باشند. از این رو روال قانونی برای حمایت از حقوق مالکیت معنوی در سراسر دنیا برای حوزه های مختلف صنایع خلاق پایه ریزی شده است.

لوگوی صنعت مدو پوشاک
نمادهای ایرانی- اسلامی در پوشاک

سخن آخر

همان طور که گفته شد صنایع خلاق برای اجتماع و اقتصاد کشورهای مختلف اهمیت زیادی دارند. برای حمایت از صنایع خلاق و صاحبان آثار خلاق و منحصر به فرد، قوانینی وضع شده و با حساسیت زیاد پیگیری و اعمال می شوند. مد و لباس یکی از حوزه های صنایع خلاق است که حمایت از حقوق مالکیت فکری در آن بسیار ضروری است. در ایران نیز حوزه مد و لباس در قانون مورد توجه قرار گرفته و قانون ساماندهی مد و لباس در زمستان 1385 به تصویب شورای اسلامی رسیده است. طبق این قانون، کارگروه ساماندهی مد و لباس برای نظارت بر بازار و همچنین اعمال تمهیداتی جهت حمایت از حقوق مالکیت فکری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک، تاسیس شده است. از دیگر اهداف اصلی این قانون و این کارگروه حمایت از پوشاک ایرانی – اسلامی و ترویج آن در بازار است.

از این رو نشان شیما به عنوان شناسه یکپارچه مد و لباس ایران طراحی شده است. این نشان مشابه گواهی ثبت اختراع از صاحب ایده و طرح حمایت می کند. رویکرد اصلی در اعطای نشان شیما خلاقیت، نوآوری و به کارگیری نمادهای ایرانی – اسلامی در پوشاک است. در اینجا منظور از پوشاک انواع لباس، زیورآلات، اکسسوری، کیف و کفش می باشد. مفاد قانونی مرتبط با نشان شیما، نحوه دریافت نشان شیما، شرایط و ضوابط آن، در این مقاله تشریح شده است. امید است برای شما اهالی هنر و صنعت مد و لباس مورد پسند قرار گیرد.

معتبرترین شرکت های چاپ لیبل اصالت

در ادامه اسم 4 شرکت معتبر و فعال در زمینه خدمات چاپ نماد شیما, چاپ انواع برچسب و لیبل اصالت کالا و عرضه لیبل خام و انواع ریبون را عنوان خواهیم کرد. این مراکز در کنار چاپ انواع برچسب ها، کارهای مربوط به دریافت مجوز لیبل ها را نیز انجام می دهند.

  • شرکت سلامت دارو ایرانیان | salamatdarou.com
  • شرکت پاپیروس پارس مهر | label-esalat.com
  • شرکت پیشتازان دانش و تندرستی دریا (پیشتازان اصالت) | pishtazanesalat.com
  • شرکت کیمیا تجارت سیب سبز (اصالت چاپ) | esalatchap.com

    نظر شما چیست؟

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند*